Oct 25, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (28) ZARA MISI MUSTAHIL?

Penulis : Kusyi Hirdan
Halaman : 281
Harga : RM 16
Terbitan : PTS ONE
Cetakan 1 - 2010

Secara ringkas :

Zara yang dulunya seorang gadis yang penuh masalah sudah berubah. Termasuklah penampilannya. Dari gaya yang ala-ala samseng kepada bertudung! Setelah tamat SPM, tak seperti rakan-rakannya yang lain yang pergi ke luar negara bagi mengambil ‘short courses’. Zara memilih untuk tinggal di Kolej Elita. Katanya dia diperlukan di situ.

Dalam Zara membantu Kolej Elita rupa-rupanya Zara ada misi lain. Misi untuk menjodohkan Izaz Noraini dengan Ali. Dia terpaksa bersetongkol dengan Mak Cik Rohana bagi menjayakan misi ini. Tapi tak semudah yang dibayangkannya.

Ali pemalu, Izaz pendiam… macam mana kalau dua-dua orang diam tak berkata? Ibu Izaz berkenankan Ustaz Peter menjadi menantunya. Kemudian Normawar pula mahukan Izaz menjadi ibu tirinya. Wah, banyak betul pesaing Zara! Tapi Zara kan bekas taiko mana mungkin kenal erti putus asa. Mungkinkah Zara berjaya menjalankan misinya ini? Misi menjodohkan Izaz Noraini dengan Ali.


Komen saya :

Kan saya dah cakap Kusyi Hirdan punya penulisan memang best. Walaupun bagi sesetengah pihak mereka rasakan jalan ceritanya agak mendatar tetapi pada saya itulah yang berlaku dalam kehidupan betul kita. =)

Gadis nakal yang ingin menyatukan Izaz dan Ali. Kalau pembaca membaca dari siri yang pertama, pembaca akan tau karakter Izaz dan Ali yang sebenarnya. Saya membaca dari siri pertama jadi saya rasa tajuk buku nie memang sesuai! Izaz dengan Ali nie macam kawan ja pun. Tapi mana tau penulis nak ubah dari kawan rapat dan pasangan kekasih pulak. Ok apa?

Dalam buku nie, watak Zara yang diketengahkan menjadi watak utama. Bagaimana Zara dan Normawar masing-masing bergaduh dan bersaing untuk memilih pasangan hidup Izaz, macam pelik ja kan rasa? Tapi yang pelik tu yang hidupkan jalan cerita nie. Kadang-kadang tu rasa lawak pulak sampai tersenyum sorang-sorang.

Tapi tu semua apa yang saya rasa. Sebab saya selesa dengan bahasa yang penulis gunakan. Tak perlu guna bahasa yang ‘gila-gila’ untuk menarik perhatian pembaca. Bahasa seperti Kusyi Hirdan guna pun dah cukup. =)

XX Quotes : Sekali-sekali tu baca buku remaja jiwa pun boleh jadi awet muda kan? =)

---
Xana

0 comments: