Oct 6, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (18) : Siapa Khadijah Binti Khuwailid

Tajuk Buku : Siapa Khadijah Binti Khuwailid
Penulis : Nabilah Hasan
Terbitan : PTS Islamika Sdn. Bhd
Muka Surat : 148

Ulasan

“Siapa Khadijah Binti Khuwailid” membawa pembaca mengenali wanita yang sangat berjasa kepada Islam dengan lebih dekat. Buku ini memaparkan kisah hidup isteri kesayangan Rasulullah s.a.w iaitu Khadijah binti Khuwailid seawal usia remajanya sehingga keakhir hayat beliau. Penulis membahagikan kisah Khadijah kepada 9 bab bagi memudahkan pembaca memahami dan menghayati kisah perjalanan hidup beliau. Buku terbitan PTS Islamika Sdn. Bhd ini bersaiz kecil boleh dikategori sebagai buku poket kerana ia mudah dibawa kemana-mana. Pembaca pasti berpuas hati dengan hasil tulisan Nabilah Hasan kerana isi-isi dalam tulisannya sangat padat dan ringkas.


Kulit Belakang Buku

“Allah tidak memberikan pengganti untukku yang lebih baik daripada Khadijah. Dia percaya kepadaku kala orang lain mengingkariku. Dia membenarkanku kala orang lain mendustakanku. Dia menyerahkan hartanya kepadaku kala orang lain menghalangiku dan Allah mengurniakan keturunanku melalui rahimnya kala aku tidak dapat daripada isteri-isteriku yang lain.” –Rasulullah-

Buku kecil ini membawa kita mengenali Khadijah binti Khuwailid dengan lebih dekat. Pada dirinya berkumpul segala kebaikan, kecerdasan intelektual, keluhuran akhlak, ketulusan hati dan kegigihan semangat yang tiada tandingan. Tulisan ini memaparkan profil wanita istimewa yang bertahta di hati Rasulullah secara ringkas dan padat, namun cukup mengesankan!

---
Nur Amalina

0 comments: