Oct 25, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (30) SEPI TANPA CINTA

Penulis : Damya Hanna
Halaman : 473
Harga : RM 18
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1, 2 - 2004
Cetakan 3, 4 - 2005

Secara ringkas :

Pada hari bersejarah dalam hidupnya, Haziqah mendapat surat yang bakal merubah seluruh kehidupannya kelak daripada Yusri,tunangnya menyatakan dia tak boleh menerima Haziqah. Dikatakan Haziqah sudah tidak suci lagi. Pada hari bersejarahnya itu juga maruahnya dipersoalkan. Haziqah sedih dan kecewa impiannya tak kesampaian.

Bagi membuktikan dirinya masih suci HAziqah rela dikahwinkan dengan mana-mana lelaki sekalipun, asalkan terbukti dirinya tidak pernah melakukan perbuatan yang terkutuk itu. Puan Haryati majikan kepada mak Haziqah telah menyuruh anaknya Fakrul supaya mengahwini Haziqah. Fakrul yang diugut uminya itu terpaksa mengahwini Haziqah yang dia langsung tak kenal dan cinta. Fakrul akur tapi untuk menerima Haziqah di dalam hatinya? Tidak sama sekali.

Setelah berkahwin Fakrul tidak pernah cuba untuk berbaik dengan Haziqah walaupun Haziqah tu seorang gadis yang sempurna adabnya dan cantik budi pekertinya. Dia terlalu cintakan Azura, kekasih lamanya sehinggakan Haziqah yang di depan matanya pun dia tak nampak. Bahkan di malam pertama perkahwinan mereka lagi dia telah menjatuhkan hukuman gantung tak bertali kepada Haziqah.

Haziqah redha walaupun hatinya sakit. Sudahlah dibuang keluarga, suaminya pula berbuat sedemikian. Malang datang bertimpa-timpa, apakah Haziqah berpeluang mengecapi bahagia? Tak terbuka langsungkah pintu hati Fakrul untuk menerima Haziqah? Sepi Tanpa Cinta akan menjawab persoalan itu semua.


Komen saya :

Karya kedua Damya Hanna setelah Bicara Hati yang sangat menyentuh jiwa. Penuh dengan mainan emosi. =)

Watak utama novel nie digambarkan sebagai seorang gadis kampung yang cantik, lemah-lembut dan sopan. Ciri-ciri menantu idaman ya… hehe… kemudian Fakrul, hurmm, mula-mula tu agak menyampah juga dengan Fakrul rasa macam dia nie poyo. Nak letak plaster dalam bilik semata-mata nak bahagi kawasan dia dengan Haziqah, sangat tak matang. Ada jugak arkitek perangai budak-budak macam nie ya? Tapi karakter novel ja nie, nampak sangat Damya Hanna dah berjaya main emosi pembaca.

Jalan ceritanya pun menarik, walaupun saya rasa lebih kurang sama ja dengan Bicara Hati guna kahwin paksa sebagai tema tapi sekurang-kurang cara mereka kena kahwin tu berbeza jadi ada jugak lah kelainannya. Kemudian konflik yang ada dalam novel nie pun lebih kurang sama dengan Bicara Hati, Haziqah tu mak kandungnya adalah mak saudara Fakrul. Kiranya kahwin sepupu la nie. =)

Apa yang boleh saya simpulkan novel nie tak banyak bezanya dengan Bicara Hati. Tapi bagi saya Bicara Hati lagi seronok dibaca. Sepi Tanpa Cinta seolah-olah terlalu terikut-ikutkan Bicara Hati. Tapi masih menarik untuk dibaca. Cuma mungkin bahagian Melati yang jugak watak jahat dalam cerita nie agak membosankan.


XX Quotes : Walaupun tak sebagus Bicara Hati tapi Sepi Tanpa Cinta pun ada kelebihannya yang tersendiri? Apa yang lebihnya? Kenalah baca sendiri. =) lagipun sampai sekarang dah di ulang cetak banyak kali.

---
Xana

0 comments: