Oct 3, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (64) Prince Charming


Prince Charming
Editor: Suri Mohd Adam / Sari Hermawati
Penulis: Ratu Bulan
Terbitan Fajar Pakeer
Cetakan 1: 2010
496 mukasurat
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
9789673650163


"Dia memang tak romantik, tetapi bila dia jadi romantik, orang lain pun boleh jadi angau"


Ni kisah budak sekolah yang ala-ala cerita-cerita highschool amerika yang ada team football dan ramai gadis di sekolah tergila-gilakan mereka. Bila membaca versi Malaysia cerita team bola sepak sekolah yang digilai ramai gadis, terasa seperti budak-budak sekolah ni lebih pentingkan bolasepak dan cinta sahaja. Memang menarik kisah misteri Carta Prince Charming tu, tapi bagi pompuan pangkat mak-mak macam aku ni rasa risau pulak memikirkan anak-anak pergi sekolah, ini lah antara kerjanya dan kegilaannya. Umur 17 tahun ke bawah dah serius mencari cinta. Kalau latar cerita dan latar usia dinaikkan ke peringkat pelajar kolej atau universiti, mungkin lebih selesalah aku membacanya (kot). :)


Watak paling intersting dan unik dalam cerita ini adalah Nazrul. Memang aku tak pernah lagi membaca kisah santai menceritakan watak komplikated seperti Nazrul. Mungkin cara penceritaan yang santai membuatkan Nazrul dan masalah 'split personality'nya tidak terasa sesuatu yang serius atau membahayakan. Lawak juga membayangkan Nazrul yang sedang terlena dalam mesyuarat boleh tiba-tiba panggung kepala dan memberi maklumat berkaitan apa yang dibincangkan. Hehe... mesti lawak muka Nurul pada masa itu :D Nazrul ni tak boleh ingat nama sekolah tapi dia boleh ingat nama Pengetua sekolah. Sekolah Haji Mansur, Sekolah Haji Harun. haha... lawak giler.


kisah ini bermula dengan kejadian Nurul mengoyak carta prince charming yang menjadi pujaan gadis-gadis sekolahnya. Dia seperti terkena sumpahan carta apabila hampir-hampir terlibat dalam kemalangan ngeri, namun dia diselamatkan oleh seseorang yang memakai sweater pasukan bola sepak. Dia mula tercari-cari siapakah penyelamatnya sedangkan sebelum ini dia langsung tidak berminat dengan pasukan bola sepak sekolahnya. Sofea telah memasukkan nama Nurul dalam senarai calon temuduga sebagai pengurus pasukan bola sepak sekolah. Kejayaan Nurul mengejutkan Nazrul dari lena membuatkan budak-budak team bola sepak sangat kagum dan teruja. :)


Nazrul ni ada 'sleep disorder' yang serius. Dia boleh terlena di mana-mana saja pada bila-bila masa. Rasa macam tak sesuai pula meletakkan dia sebagai penjaga gol. Memang pernah dia terlena di pintu gol. Sabar jer aku.


Rezza dan Fiq adalah prince charming yang sentiasa mendapat tempat di hati gadis-gadis sekolah. Nurul pun terpikat juga tapi siarannya sering terganggu dengan kehadiran Nazrul yang sering memaksa Nurul menukar tumpuan.


Kehadiran 'Nazrin' dalam diri Nazrul membuat Nurul rasa lebih selesa. Baginya 'Nazrin' baik dan gentleman. Nazrul lebih suka mencari gaduh dan berbalah dengan dia. Ada dua misteri yang Nurul (dan pembaca) nak tahu, siapakah pembuat Carta Prince Charming dan siapakah Nazrin yang sebenarnya dalam hidup Nazrul. Dua jiwa dalam satu badan? hmmm...


Cerita remaja ini diakhiri dengan Nurul dilamar sebagai kekasih hati seorang Prince Charming yang berjaya mencuri hatinya setelah mereka berdua ditabal sebagai pasangan ideal dalam sebuah 'annual dinner' kampus. Ni membuat kita terfikir lagi ala-ala seperti 'prom night' sekolah dalam filem-filem remaja highschool Amerika. Walaupun ada kisah cinta budak sekolah, tetapi tak ada adegan yang tak sesuai dibaca oleh budak-budak. Terima kasih penulis :)


Bagi aku kalau cerita melibatkan watak-watak budak sekolah ni lebih baiklah elakkan kisah cinta-cinta sebab budak-budak sekarang ni memang dah betul-betul ikut budaya barat. Jalan peluk-peluk, pegang tangan, bergurau-gurau manja, malah bercium di tempat public pun ada. Siapa penah ternampak? Kalau mencari terbitan Fajar Pakeer, bagila anak-anak sekolah tu baca kisah-kisah FP Junior. hehe. Aku rasa tindakan Fajar Pakeer memberi peluang kepada penulis-penulis yang sudah ada nama popular menulis dalam genre 'FP Junior' adalah sangat bagus kerana menarik perhatian budak-budak sekolah membaca buku yang lebih sesuai dengan umur mereka.


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Dia hidup bukan kerana cinta. Dia hidup kerana kehadiran Prince Charming yang menyelamatkannya. Semua gara-gara dia mengoyak carta Prince Charming - carta misteri yang tiada sesiapa tahu dari mana datangnya. Yang pasti memang dia langsung tidak percaya dgn sumpahan yang dikatakan berkaitan dengan carta Prince Charming.




"Sumpahan Puteri? Kau ingat ini cerita dongeng ke? Puteri apa yang nak sumpah aku nie? Puteri bunian? Puteri Lindungan bulan?"




Desakan daripada Sofea membawanya ke Kelab Bola Sepak. Di situlah Prince Charming berkumpul. Tetapi hanya seorang sahjaa prince charming yang dicarinya. Namun untuk mencari Prince Charming bukannya mudah namun dia yakin antara mereka pasti salah seorangnya, pasti salah seorang adalah penyelamatnya.




Orang tu pun satu! Dah selamatkan nyawa orang, tak reti-reti ke nak munculkan diri? Bukan ke lagi senang kalau datang berdiri depan aku dan cakap, "sayalah yg selamatkan awak daripada kena langgar semalam." Finish! Tak adalah nak panjangkan cerita sampai beratus muka surat semata-mata nak cari prince charming!




Antara Rezza, Fiq, Nazrul, Hayrul dan Najmi, siapakah prince charming yang sebenar? Atau bukan dalam kalangan mereka. Ada apa dengan Carta Prince Charming? Siapa yg membuatnya? apakah misteri di sebaliknya? Benarkah sumpahan itu benar?

0 comments: