Oct 6, 2011

AS: Cabaran 50 Buku (47) Bulan di Atas Champs Elysees

Tajuk: Bulan di Atas Champs Elysees
Penulis: Eva Hana
Penerbit : Jemari Seni 2011
305 Mukasurat
Harga:RM17 (SM)/ RM20 (SS)

Terima kasih kepada Jemari Seni kerana menghadiahkan naskah ini. Kalau menurut nota penulis, Bulan di Atas Champs Elysees adalah hampir 80% berdasarkan kisah benar hidup penulis. Maka syabas diucapkan kepada penulis kerana berkongsi kisahnya dengan pembaca walau mungkin setiap pembaca yang membaca mempunyai persepsi yang berbeza mengenai apa yang dilalui oleh Eva Hana.

Rasa ragu-ragu tetap ada ketika ingin berkongsi apa yang saya rasa sebaik habis membaca novel ini. Namun, biarlah saya hanya berkongsi apa yang saya rasa seadanya.

1. Eva Hana seorang wanita berkerjaya, berilmu pengetahuan, berkeyakinan, kadang-kala agak berani dalam tindakan( boleh saja memberikan ciuman kepada lelaki yang baru ditemuinya) dan sentiasa mencari kelainan dalam hidupnya.Namun dalam cinta saya melihat Eva Hana hanyalah seorang wanita biasa yang agak lemah apabila berdepan dengan perasaannya sehingga ada ketikanya dia terlalu taksub dengan rasa cintanya terhadap Jean Paul sehinggakan dia tidak melihat halangan-halangan yang mungkin dia hadapi apabila dia bertekad meneruskan hubungan dengan Jean Paul. Sedangkan sedari awal perhubungannya dengan Jean Paul segala petanda jelas kelihatan dari segi penerimaan Jean Paul dengan isu-isu berkaitan dengan agama dan cara hidup. Mungkin seawal hubungan Eva Hana patut melupakan Jean Paul dan tidak larut dalam perasaan cinta yang menggunung. ( Itu hanyalah apa yang saya rasakan, tetapi orang yang pernah mengalami lebih memahaminya). Kedegilan Eva Hana untuk berkahwin dengan Jean Paul juga mungkin turut menguris hati dan perasaan ibu bapanya Cuma mungkin mereka tidak sanggup melihat anak yang mereka kasihi menderita kerana mencintai lelaki yang degil seperti Jean Paul lantas mereka lebih rela menurut kehendak Eva Hana.

2. Saya agak kekok dengan bahasa yang digunakan dalam novel ini. Mungkin juga kerana ada kata-kata yang terpaksa diterjemahkan terus dari bahasa Perancis.

3. Saya merasa agak lucu dengan panggilan ‘abang Jean Paul’ oleh Eva Hana kepada Jean Paul walaupun ketika itu mereka hanya sepasang kekasih yang baru berkenalan melalui email atau berchatting. Sedangkan di Malaysia sendiri gelaran ‘abang’ itu tidak terus digunakan sekiranya hubungan hanya sekadar kekasih. Rasa agak pelik, atau mungkinkah tiada kata ganti yang lebih sesuai?

4. Nasib baik juga Eva Hana sempat kembali ke Malaysia sebelum Jean Paul mengetahui dia telah mengandung walaupun itu bermakna dia terpaksa melupakan Jean Paul. Benar juga kata-kata Monsieur Roberts kepada Eva Hana, yang dia tidak perlu membuang hidupnya kerana kasihnya yang termaktub kepada orang lain.

5. Sebuah kisah yang patut dijadikan teladan. Mungkin pantun seperti yang dibawah tidak boleh digunapakai dalam kisah cinta Eva Hana terhadap Jean Paul kerana ada yang lebih penting selain kasih dan sayang antara dua jiwa iaitu keluarga dan agama sesorang itu.

‘Nasi lemak buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak buang saudara
kerana kekasih hamba turutkan’


Apa-apapun rasa kasihan jatuh kepada anaknya, hidup tanpa kasih sayang seorang bergelar bapa. Tiada pengganti Jean Paul kah dalam hidup Eva Hana selepas sekian lama?

Maaf andai ada yang tersilap kata sehingga menguris hati sesiapa kerana bukan niat untuk berkata sesedap rasa, sekadar ingin berkongsi apa yang dirasa.

---
Anita Sang

0 comments: