Oct 14, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (38) Happiness Now

Andrew Matthews

ISBN: 9780975764275
Penerbit: SeaShell Publishers
Tarikh Terbit: 8th reprint April 2010
Halaman: ~ 124
Harga: RM 48

~ Rasaku… ~

Semua orang berhak bahagia dan gembira. Seboleh-bolehnya peluang yang ada ini ingin digunakan sebaik-baiknya untuk meraih bahagia dan menikmati kegembiraan. Kita boleh bahagia dan gembira dengan cara kita sendiri. Namun, beringatlah yang kegembiraan dan kebahagiaan yang kita lalui itu tidak berpunca daripada kesengsaraan orang lain.

Dalam buku ini banyak memberikan kita panduan tentang bagaimana hendak mencapai kebahagiaan dan kegembiraan secara jujur melalui usaha sendiri. Tak dapat dinafikan yang mencipta kebahagiaan bukanlah mudah tetapi ia boleh dimulakan. Mulakan dengan membahagiakan diri sendiri dahulu. Umpamanya:

The first trick to happiness – and success – is to appreciate what we’ve already got [page 119]

Ya, untuk mencari kebahagiaan bukanlah mengangankan yang kita ini begini, kita ini begitu. Apa yang lebih penting menghargai apa yang kita ada. Ada masanya less is more. Tak perlu jadi kaya untuk bahagia. Tak perlu cantik untuk rasa gembira. Yang lebih penting adalah menenangkan hati sendiri dengan memberi santapan spiritual dan rohani. Carilah peace of mind dalam diri, moga kebahagiaan anda akan lebih berpanjangan. Syukur itu asasnya!

Buku ini penuh dengan kata-kata semangat dan dorongan yang bisa membangkitkan semangat yang hampir lumpuh. Jika sedang sedih, buku ini memberi pilihan untuk menangani kesedihan tersebut. Jika dikhianati, ada kata-kata penulis yang mampu membuatkan kita redha terhadap pengkhianatan tersebut. Jika kita terlalu gembira, bagaimana hendak handle kegembiraan tersebut dengan cara yang betul.

Ayat-ayatnya pendek namun bermakna. Mudah, ringkas tetapi inspiratif. Susunan ayat pun amat mudah difahami. Mereka yang hanya mengetahui basic English pun boleh memahaminya. Yang penting, hampir kesemua isi buku boleh kita jadikan panduan. Sesuaikan saja dengan budaya dan agama kita, nescaya banyak faedahnya.

Hasil penulisan Andrew Matthews sudah diterjemah dalam 33 bahasa dan bukunya menjadi bestseller di 60 negara. Jadi, jenguk-jenguklah buku beliau jika anda berkesempatan ‘melawat’ kedai buku.

Orang kata bahagia itu macam rama-rama. Lagi dikejar, lagi jauh ia terbang. Lagi diinginkan, lagi jauh daripada genggaman. Betul ke? Walau apa pun pilihan ada di tangan anda.

Everything you do matters!
Happiness is a daily decision [page 121]


Ps: Credit to Kak Ti atas kiriman ini :))

Happy reading (^-<)
~Airina

0 comments: