Mar 14, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (21) Qaseh Qaisy


Penulis: Ramlah Rashid
Penerbit: Buku Prima
Harga: RM19.90
M/S: 559
Cetakan 1 - 2007
Cetakan 2,3 - 2008
Cetakan 4 - 2009

Bukan mudah memadam kenangan semalam,
tidak semudah melewati kebahagiaan yang berlalu.


Kak Chik menukil:
Ohhhhhhh...Kak Chik tidak rajin untuk menaip semula blurb kulit belakang kerana ini kali kedua Kak Chik menulis review Qaseh Qaisy. Tadi dah taip, dah siap dan bila nak publish, internet problem dan review Kak Chik terus hilang...huhhuhuhu...jadi untuk tidak hilang idea yang sudah ditaip tadi Kak Chik mahu terus menukil saja...

Kak Chik sudah dapat menelah pengakhiran Qaseh Qaisy apabila membaca sajak pada halaman sebelum muka surat pertama. Sajak itu bagaikan menjadi pembawa angin semilir pada kisah mereka berdua. Namun telahan Kak Chik tidak semudah yang disangka. Memang pengakhiran dapat ditelah tetapi pengolahan jalan cerita langsung tidak Kak Chik terduga.

Ramlah Rashid bagaikan menulis dua rasa dalam karya ini, permulaan yang sudah dapat dimaklumi selepas membaca blurb belakang buku tetapi pada separuh novel ini Kak Chik bagaikan membawa kisah thriller pula. Persoalan demi persoalan yang timbul menaikkan semangat Kak Chik untuk tahu penyudahnya. Adakah bahagia yang bakal direntasi Qaseh-Qaisy atau hempedu yang terpaksa ditelan setelah mereka tega menidakkan larangan orang tua mereka?

Isu darjat dan keturunan yang ditimbulkan pada Kak Chik merupakan kisah biasa-biasa yang sudah biasa Kak Chik baca. Namun, cara dan kontanasi kata yang diolah oleh penulis merupakan satu keunikan untuk Kak Chik terus mengulit Qaseh Qaisy. Kenapa Tengku Nazim terlalu tega sehingga satu-satunya anak lelaki sanggup dibunuh kebahagiaannya? Satu isu yang Kak Chik tertanya kepada perasaan hormat Puan Satirah pada suami yang berdarjat itu bagaikan patuh seorang hamba sehingga bagaikan ada suatu garis yang menghalang perhubungan sebagai suami isteri seperti bergurau senda. Kak Chik terbayang mesti bosankan kalau hidup sebegitu!

Terujaan Kak Chik bagaikan disemarakkan saat rasa bahagia Qaseh dan pada suatu ketika saat Qaseh hilang 'rasa'. Penulis menggarap watak Qaseh yang berlainan sekali. Dalam diam dan tenangnya, masih ada sesuatu yang perlu diteliti oleh seorang lelaki.

Kewujudan watak Tengku Zurin sungguh menambah bebanan pada Kak Chik ketika melewati perhubungannya dengan Tengku Iskandar. Saat-saat tertentu Kak Chik bagaikan hampir putus nafas apabila membaca gerak geri mereka apatah lagi Qaseh yang memang sudah termeterai janji yang halal itu. Watak Tengku Zurin merupakan sesuatu yang tidak Kak Chik terduga begitu. Namun watak pengakhirannya bagi Kak Chik bagaikan angin semilir yang kurang deruannya.

Kepuasan dengan senyuman selepas menutup helaian terakhir novel ini walaupun masih tertanya-tanya bagaimana penerimaan Tengku Nazim dan Puan Satirah terhadap Qaseh? Apa tindakan yang diambil terhadap Roslan. Penutup yang sedikit 'tergesa-gesa' pada pembacaan Kak Chik. Namun begitu semua rasa dapat diselami sepanjang menyusuri kisah Qhalida Qaseh dan Tengku Qaisy Iskandar yang dicorak dalam pelbagai suasana yang tidak terduga dan disangka.

Tahniah buat Ramlah Rashid!


LiFe iS a LoNG JouRNeY!!!
-Kak Chik-
(^_^)

0 comments: