Mar 9, 2011

MB : Cabaran 50 buku : (10) Dunia Kartun


Judul : Dunia Kartun
Penulis : Alif Firdaus Azis
Terbitan : PTS Millennia Sdn Bhd
ISBN : 978-967-5564-32-1


1. Bila terasa bacaan pada buku-buku yang biasa dibaca sudah tidak menarik hati dan tertangkap di minda lagi, maka bermakna, perlu mengubah bahan bacaan.

2. 'Penat' menghadam buku-buku sastera, politik, kadang-kadang saya akan lari ke genre lain pula. Dan selalunya larian itu akan membawa saya ke dunia kartun. Majalah-majalah seperti Gila-Gila, Ujang, atau mana yang sempat mata memandang, akan menjadi pilihan untuk melegakan fikiran selepas membaca buku-buku 'berat'.

3. Kali ini perbuatan berlari itu telah membawa saya berjumpa dengan Dunia Kartun karya Alif Firdaus Azis.

4. Sedikit mengenai penulis. Menceburkan diri dalam dunia kartun seawal usia 13 tahun. Dicungkil bakatnya oleh bapa kartunis di Malaysia, siapa lagi kalau bukan Rejabhad. Yang juga merupakan idola kepada penulis sendiri. Komiknya yang pertama tersiar pada majalah Gila-Gila keluaran 1 Disember 1998, edisi Hari Raya Aidilfitri. Pernah menjual komiknya sendiri secara direct selling sebelum kini beliau bertugas sebagai pelukis komik di The Star. Selain menjadi editor pengurusan komik-M di PTS. Pengalaman bekerjanya banyak, juga dengan senarai karyanya, banyak. Boleh google kemudian. Masukkan kata 'cartoonrama' pada ruang pencarian. *perkataan cartoonrama mengingatkan saya pada Futurama-Matt Groening.

5. Buku Dunia Kartun ini diterbitkan kali pertamanya pada tahun 2010. Menghimpunkan sejumlah kartun-kartun lukisan Alif Firdaus sendiri.

6. Membaca kartun walaupun kelihatan 'mudah' tetapi memerlukan pemahaman dan kreativiti tersendiri dalam memahami cerita yang mahu disampaikan oleh penulis/pelukis. Walaupun kadang-kala ada beberapa kartun yang memang hanya pelukisnya sahaja yang faham.

7. Membaca kartun juga sama seperti membaca bahan bacaan yang lainnya. Setiap kartun punya mesej yang mahu disampaikan oleh pelukisnya. Dari situ kita boleh melihat apakah kartunis itu seorang yang matang fikirannya, sehingga kartun-kartunnya menjentik fikiran pembaca untuk berfikir, atau kartunis itu hanya sekadar melukis kartun-kartun yang tidak punyai maksud selain mahukan jenaka darinya yang kadang-kadang tak jenaka sedikit pun.

8. Melukis kartun bukanlah perkara yang mudah. Maksudnya melukis kartun yang punyai mesej dan nilai. Bayangkan kita hanya diberi satu-tiga kotak/ruangan sahaja untuk memperkatakan sesuatu yang jenaka plus berilmu plus menjentik fikiran plus membuka minda. Bukan sedikit ide dan imaginasi yang diperlukan. Ruangan yang terhad untuk mesej yang perlu berkesan. *kadang rasa kagum dengan Zunar. Kartunnya ringkas, tersurat, tersirat, tajam, tepat, padat, pedas, dan yang penting, lucu.

9. Setiap kartun di dalam buku Dunia Kartun ini diceritakan melalui tiga kolum. Dan seperti yang ditulis tadi, tidak mudah untuk menzahirkan ide bernas dalam ruangan terhad. Tapi kartun-kartun Alif Firdaus di dalam buku Dunia Kartun ini tidak kurang menariknya. Ada yang membuat kita terfikir dan tergelak. Namun ada juga sebahagiannya yang membuat kita menggaru kepala, tak faham. Seperti yang dituliskan, kartun-kartun seperti itu, hanya penulisnya sahaja yang mengerti makna dan tujuannya.

10. Jika diperhatikan, kartun sebenarnya mendapat tempat di kalangan masyarakat kita. Akhbar-akhbar utama, selain pembaca melihat pada tajuk besarnya, ruangan kartun juga merupakan ruangan yang popular. Contohkan sahaja Senyum Kambing. Berapa ramai di antara pembeli akhbar Utusan yang kali pertama melihat akhbar akan membaca ruangan Senyum Kambing itu dahulunya. Walaupun diberi ruang yang kecil, tetapi sebenarnya disebalik tulisan-tulisan dan laporan-laporan akhbar itu, ruangan kecil kartun itu yang menjadi perhatian.

11. Cabaran sebenar kepada kartunis, bukan hanya untuk melepaskan lukisan kartun mereka ke media-media, atau ke penerbit-penerbit, tetapi lebih kepada kartun yang mendidik. Mendidik kanak-kanak, remaja, dewasa, orang tua.

12. Dan di dalam Dunia Kartun, walaupun tidak semua, tetapi unsur-unsur mesej berguna dan mendidik itu ada diselitkan.

13. Selain 'merehatkan' minda, Dunia Kartun juga sekali-sekali akan menggeletek pembaca. Buat yang ingin mencari kelainan dalam bacaan, boleh 'lari' sebentar ke Dunia Kartun.


sumber: melihat buku

1 comments:

Wan Amalyn said...

MB,

rasanya kakwan pun kena pinjam cara MB lah... :( baca komik.

rasa seperti semua buku/novel tak menepati selera, padahal mood membaca yg tak berapa bagus.