Mar 14, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (21) Doktor Cinta


Doktor Cinta
Penulis: dyadila
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM26.00
Sabah/Sarawak: RM29.00
823 mukasurat
9789675067679




"Kerana aku Doktor Cinta, membuat dia tergoda.
Kerana aku pakar cinta, aku hilang kata-kata"


Mazliana Haji Nordin memang ada aura periang dan sentiasa ada saja idea utk bersuara. Dia ada kebolehan utk membuat org percaya. Kelebihan ni membuat aku teringat pada heroin cerita 'My Girl'. :)


Bagi yg suka baca buku tebal-tebal, memang elok lah baca buku ni. Kejadian-kejadian yg diceritakan dalam novel ini membuat kita turut sama tersenyum-senyum dan ketawa lepas.


Pertemuan pertama Iskandar (dan zikri) dengan Mazliana adalah ketika Iskandar cedera semasa bermain bola sepak. Zikri bawa Iskandar ke sebuah klinik dan bertemulah mereka dengan seorg doktor yang pelik. Masa tu Mazliana tengah mencuba pakaian kakaknya yg merupakan doktor kat situ, sekali ada pesakit datang, jadi dia 'rawatlah' mana yang patut. haha. Mau tak pelik, pegi klinik tapi kena urut.


Kehadiran Mazliana ke Pejabat mereka untuk mengenakan sahabat baiknya Syamin membuatkan Iskandar bersetuju utk menggajikan Mazliana sbg kekasih olok-olok supaya dia tidak dipaksa berkahwin dgn Natasha yang merimaskan.


Masalah timbul apabila mak bapak Iskandar berkenan sangat2 dengan Mazliana dan berhajat menjadikannya menantu. Iskandar meminta Mazliana utk meneruskan lakonannya dan upah yang menantinya sangat lumayan. Mazliana ni guna duit tu utk bantu adik angkatnya berniaga. Dia ni jenis main2 tapi baik hati.


Jadi bertunanglah mereka. Iskandar masih menemui kekasih lamanya Julia Hana. Dia tak berani nak berterus terang dengan ibunya sbb Julia Hana ni pernah meninggalkan dia utk lelaki lain dan kejadian itu membuat ibu Iskandar membenci Julia Hana.


Ibu dan bapa Iskandar memang sudah jatuh hati dgn tunangan Iskandar malah Zikri turut terpikat dgn keletah Mazliana walaupun dia tahu Mazliana dibayar utk berlakon sbg tunangan Iskandar. Bukan mudah untuk Julia Hana menjatuhkan Mazliana tetapi akhirnya dia berjaya dan kejadian itu melontar Mazliana ke lembah yang paling duka tetapi bagi gadis yg sekuat Mazliana, dia mencari ruang untuk bangkit.


Iskandar lebih cintakan kecantikan di mata berbanding keindahan hati. Tapi agak tersentuh juga dengan pengakuannya yg dia cuba kurangkan perhatian kepada Mazliana kerana dia percaya Zikri turut berminat dengan Mazliana. Lembaran hari yang berlalu menjadikan Iskandar lebih dewasa dan matang. Tapi cukup ke utk menawan hati Mazliana Haji Nordin yg sudah terluka? Tak sangka Zikri pun dapat ending yg manis. :)


sure fine whatever
alongside








sinopsis/novelcinta@multiply/blurb


Mazliana Haji Nordin gadis yg hidup dgn 3S iaitu simple, sempoi, sederhana yg sentiasa diamalkan dlm hidupnya. Namun kehidupannya berubah apabila terperangkap dala lakonan sbg tunang kpd mamat ego dan bongkak iaitu Tengku Iskandar Tengku Mazlan. Sejak menjadi tunang olok-olok Tengku Iskandar atau bos besar, hidupnya bertukar 360 darjah. Dari 3S kepada 3P iaitu pening, pelik dan porak peranda...


Mazliana: Gila ke aku jatuh cinta pada bos besar? Ingat dia hensem sangat ke aku nak jatuh cinta?


Tengku Iskandar: Cinta pertama aku hanya pada Julia Hana dan selamanya pada dia. Tapi Mazliana? Budak kelibut tu macam mana?


Zikri Alif: Kecewa tak sesakit menyintai seseorg dlm diam. Senyap adalah jawapan terbaik.


Julia Hana: Cinta memang pelik tetapi cinta juga kadang kala buat aku terpaksa.


Syamin a.k.a Mimi the over: Eiii... tengok orang lain putus cinta, sekali dgn aku jangkit takut bercinta.


Cinta itu menyakitkan tapi cinta juga membahagiakan. Kalau yang mencantikkan lukisan adalah warna, yang mengindahkan kehidupan adalah cinta. Siapa Doktor Cinta? Kenapa hati ini tak henti berkata-kata yang cinta itu hanya untuknya?

0 comments: