Mar 21, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (22) Labyrinth

Penulis: Imaen
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Harga: RM 18.00
M/S: 418
Cetakan 1 - Ogos 2007
Cetakan 2 - Disember 2007

Blurb:

Dunia Kamal dan Dani berbeza. Namun takdir telah mempertemukan mereka. Pembunuhan bersiri adalah 'lantai' untuk mereka saling mengenali; mencari jalan keluar dari labyrinth yang membelunggu mereka!

Kamal
Cinta dan rindu seperti kopi... pahit! Setia pula adalah gulanya. Kopi dan gula adalah kepahitan yang manis. Kenapakah cintanya sudah tidak bergula lagi?

Dani
Kadang-kadang dalam riuh di luar, di dalam begitu sepi. Seperti ada tembok yang memisahkan. Seperti gagalnya laut menakluki sungai dengan masinnya. Riuh itu laut dan Dani itu sungai... dan Maira?

Maira
Cintaku kepada-Mu adalah laut tanpa pantai... hujan tanpa awan. Rinduku kepada-Mu adalah mabuk tanpa anggur...makan tanpa kenyang!

Bahasa diamlah bahasa yang paling sukar. Dalam diam ada seribu pengertian. Dalam diam ada seribu jawapan. Dan dalam diam ada seribu tafsiran. Dengan diam orang boleh berkata, aku cinta padamu. Dan dalam diam juga orang boleh berkata, kita tidak lagi sehaluan.

lalu diam yang bagaimanakah aku dan Maira?
lalu diam yang bagaimanakah aku dan Natasya?

Seorang diri dia memasuki labyrinth...berjalan dan terus berjalan: jalan yang berselirat. Dia harus memilih, namun setiap pilihan adalah halangan, lalu dia mencipta jalannya sendiri. Dia tahu, pembunuh itu berada dekat dengannya. Siapa?


Kak Chik menukil:

Akhirnya...selepas 5 hari Kak Chik mengelek novel ini ke hulu ke hilir. Mencuri-curi waktu yang bagaikan begitu cemburu dengan lambakan kerja dan tuntutan tanggugjawab lain, Kak Chik berjaya juga sampai ke titik yang terakhir. Sungguh, bukan kisahnya tidak menarik tetapi masa yang terlalu cemburu.

Bagi Kak Chik yang teramatlah jarang membaca genre thriller dan fiksyen, keterujaan sedikit merudum kerana rasa Kak Chik sudah terlalu lama disogok dengan genre romantik. Namun romantic thriller yang dijelmakan penulis mampu membuat Kak Chik sentiasa gatal tangan untuk membeleknya di setiap waktu yang terluang sehingga ketika menaip tugasan di ofis juga masih memikirkan apa yang bakal terjadi terhadap penyiasatan Kamal dan Dani.

Kamal dan Dani, dua karektor kerjaya yang sungguh jauh dan juga dua karektor personaliti yang sungguh berbeza tetapi pertemuan pertama untuk tugasan merungkai pembunuhan bersiri itu menjadi titik mula keakraban sehingga akhirnya Kamal menaiktarafkan Dani di sisinya dari kawan kepada sahabat. Mungkin juga faktor kenegerian itu begitu kuat.

Aduh! Membaca Labyrinth yang penuh dengan pelbagai kotonasi baru dan pelbagai perkara baru yang bagi Kak Chik membuatkan Kak Chik kadang-kadang terpaksa membaca berulang-ulang kali untuk memahami sesuatu situasa. Namun kerana kekuatan 'kata-kata' penulis membuatkan Kak Chik lebih bersemangat berlumba dengan pembunuh bersiri tersebut.

Dani, pensyarah bahasa yang bergelar doktor itu sungguh sopan orang. Sungguh menjaga agamanya. Sungguh mencintai bahasa. Dan kerana kepakaran yang dimiliki menjadi titik tolak kepada keterlibatan dalam penyiasatan polis. Dani yang memendam rasa pada Maira, anak gadis yang sedang kembang mekar. Tapi diam Maira itu, bagaimana tafsirannya? Maira yang terlalu sopan dan sentiasa cuba menjaga pergaulan sehingga Bashir, budak Usuluddin boleh hilang malu kerana cintakannya. Tindakan Bashir sungguh mempamerkan bahawa orang bisa hilang malu kerana cinta. Kerana Bashir juga membuatkan Dani memberi sajak selamat tinggal buat Maira, ratna hati yang dipuja ketika gadis itu masih hingusan lagi.

Kamal, detektif yang sudah terlalu lama melupakan agamanya. Kehidupan dan kerja yang sentiasa menghimpit sehingga rumahtangga yang dibina dengan pujaan hati ketika sama-sama di dunia kampus dulu, hilang wangi bahagia. Kenapa Natasya bisa berubah dalam masa 5 tahun sahaja? Diam Natasya itu, bagaimana pula tafsirannya? Lalu pelbagai dugaan yang dihadapi kerana dia memilihi untuk memasuki labyrinth...

Sebenarnya, siapa pembunuh bersiri itu sudah Kak Chik telah selepas pendedahan Doktor Nurin Batrisya tetapi kenapa Kamal tidak dapat menghalusinya selepas setiap kali mereka hampir mendapat maklumat, pasti pembunuh bersiri itu berada selangkah di depan mereka.

Labyrinth memang penuh dengan segala ilmu. Bukan setakat isu romantik thriller sahaja. Penuh dengan ilmu bahasa dan peradaban, sejarah, hiburan malah yang penting keagamaan yang diserapkan secara santai.

Pengkahiran yang sungguh manis. Kak Chik teramat la suka dengan pengakhirannya. Dan glosari di belakang sungguh memberi input baru buat Kak Chik!

Tahniah buat penulis!

LiFe iS a LoNG JouRNeY!!!
-Kak Chik-
(^_^)

0 comments: