Mar 31, 2011

R: Cabaran 50 Buku (26) Jangan Ada Benci


Jangan Ada Benci
Penulis: Ana Wenta
Cetakan pertama 2009
400 mukasurat
RM20.90
9789838939010
Terbitan: Creative Enterprise


"Di sebalik kehilangan ini...
kuharapkan hadirnya sinar bahagia"


Kisah Farid dalam novel ini aku rasakan mendatar walaupun beberapa gadis datang dan pergi dalam hidup Farid. Kisah bermula dengan keadaan Farid yang tengah patah hati dengan Mastura. Sabrina hadir mengubat luka dan menjadikan Farid semakin mengenali masjid dan sejadah. Lepas belajar Sabrina memperkenalkan Farid kepada Murni dan kemudian Sabrina sekeluarga berhijrah ke Brunei.


Turut diselitkan kisah abg Farid yang berhutang dengan Along dan dilema cikgu Nora memilih utk menerima Leman atau Kassim. Tapi siapa pun yg dia pilih antara kedua tu, dia tetap jadi isteri kedua.


Farid melepaskan Murni menjadi tunangan Azman. Pada masa yg sama dia kelihatan seperti masih mengharapkan kehadiran Mastura atau Sabrina walaupun kedua-duanya sudah menjadi milik orang lain. Murni hadir semula ke dalam hidupnya setelah dia memberi syarat yg tak dapat ditunaikan Azman. Akhirnya mereka berkahwin. Lepas kawin baru Farid tahu yg Sabrina terpaksa menangguhkan perkahwinan kerana bakal suaminya kemalangan.


sumber: alongside



blurb/alongside/sinopsis belakang buku


Di saat hati terasa akan kehilanganmu aku ibarat jam yang patah jarumnya. Hilang arah, hilang punca dalam menentukan waktu, masa seakan panjang tanpamu malam pula begitu sunyi kurasakan seolah-olah tiadanya siang. Hati diselubung awan nan lara lantaran hasrat tak kesampaian, lalu kututup hati ini buat insan yg bernama wanita.


Aku sebenarnya seorg insan yg lemah dalam menghadapi erti sebuah kehilangan. Tatkala kau hadir dalam hidupku aku seboleh mungkin cuba mengusir rasa itu pergi, saat rasa mula merajai hati... aku yg menanggung rasa itu. Tak kusangka mimpi kita serupa bilamana Tuhan satukan kita dgn ikatan suci utk kali ini, kau takkan ku lepaskan lagi.

0 comments: