Mar 24, 2011

NH: Cabaran 50 Buku : (12) Pergilah Air Mata

Pergilah Air Mata
Penulis: Hanni Ramsul
Terbitan: Kaki Novel
Cetakan Pertama 2010

Mengisahkan Sabrina yang telah dikhianati kawan baik yang barnama MAria. Kawan baiknya yang membuat rancangan supaya Sabrina ditangkap khalwat dengan seseorang yang di upah tetapi Sabrina tersalah masuk bilik yang di arah oleh kawan baiknya dan Sabrina di tangkap khalwat dengan Badrul. Sabrina dan Badrul terpaksa berkahwin untuk menjaga maruah keluarga Badrul yang sangat berpengaruh dalam perniagaan. Bermulalah konflik apabila Badrul membenci Sabrina kerana menganggap Sabrina sengaja membuat rancangan untuk berkahwin supaya boleh mendapat harta.

Sabrina kehilangan segalanya setelah peristiwa tangkap khalwat berlaku pada dirinya. Dua orang penting dalam hidupnya, hilang begitu sahaja setelah apa yang terjadi pada dirinya. Sahabat baik dan kekasih merangkap bakal tunangan yang amat dicintai.

Kerjaya yang telah dicipta bertahun lama dengan hasil usaha gigihnya juga hilang bagai ditiup angin. Sabrina sangat mengharapkan kehadiran sahabat baik dan kekasih hati nya datang untuk menjernihkan keadaan dan menyelamatkannya dari terus di kurung di rumah agam milik keluarga Badrul. Namun, semuanya hampa, mereka semua tidak mahu mempercayai Sabrina lagi. Semua kata-kata Sabrina di pandang sepi oleh Maria. Akhirnya, Sabrina pasrah dikurung sepanjang masa di rumah Agam bertemankan airmata yang tidak pernah kering.

Kemarahan Badrul, kebencian ibu Badrul, iaitu Datin Hamidah telah menjadi sahabat sepanjang hari-hari Sabrina di rumah Agam. Sabrina selalu dimaki, dicaci, dicemuh oleh Badrul. Badrul nekad untuk menduakan Sabrina dengan menikahi kekasih hatinya, Dayana. Badrul mahu terus menyakiti Sabrina dan tidak mahu melepaskan Sabrina dengan cara baik kerana Badrul menganggap, Sabrina yang merancang memasang perangkap semasa kejadian mereka ditangkap khalwat.

Sabrina memiliki sekeping hati yang lembut dan tabah. Dengan memiliki sikap semulajadi itu, Sabrina berjaya melembutkan hati-hati yang keras iaitu hati Datin Hamidah dan Dato’ Hamidi. Sikap Sabrina yang mudah untuk bertolak ansur itu dapat meletakkan dirinya dalam keadaan yang agak selesa apabila berada di rumah agam itu walaupun terkurung. Lama kelamaan, hati ibu bapa Badrul lembut dan tidak susah untuk menerima Sabrina sebagai menantu kesayangan walaupun mereka masih belum mengetahui punca sebenar Sabrina boleh ditangkap khalwat bersama Badrul.

Namun, benci-benci Badrul pada Sabrina, akhirnya timbul sayang. Dayana kalah teruk pada Sabrina dalam menakluki cinta Badrul.

sumber: nOOr hEkmAt

0 comments: