Mar 14, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (1) RAYYAN FANTASI


Penulis : Ramlee Awang Murshid
Halaman : 556
Harga : RM19.90
Terbitan : Alaf 21 Publications
Cetakan 1 - 2011

Secara ringkas :

Rayyan Fantasi mengisahkan tentang kehidupan makhluk asing yang lari dari planetnya akibat peperangan dan mendarat di bumi tanpa disengajakan. Mereka kemudiannya telah dibantu oleh Pak Markum. Ibrahim dan Aiddin menjalani kehidupan sebagai manusia di bumi dan berteduh di rumah Pak Markum dan anak perempuannya, Supinah. Ibrahim kemudiannya berkahwin dengan Supinah. Perkahwinan Ibrahim dan Supinah tidak dikurniakan cahaya mata dan Aiddin kekal menjadi anak tunggal. Masa berganti masa Aiddin akhirnya memasuki universiti. Kehidupan mereka sekeluarga bahagia sehinggalah Aiddin disahkan menghidapi barah otak peringkat empat. Doktor mengandaikan Aiddin hanya boleh bertahan selama tiga bulan. Tetapi hakikatnya Aiddin sedang mengalami proses yang akan dialami setiap makhluk Yukka yang akan memasuki alam dewasa. Hakikat itu Ibrahim sahaja yang mengetahuinya. Dalam pada masa yang sama Ibrahim diburu oleh ‘musuh’nya!

Aiddin yang menganggap bahawa masanya sudah semakin suntuk ingin menawan Gunung Kinabalu. Ketika ekspidisi tersebut Aiddin telah hilang. Cerita menjadi semakin menarik apabila Aiddin sebenarnya diculik oleh Mika puteri dari planet Yukka. Kehilangan Aiddin menyebabkan ramai orang bersedih terutamanya ibunya, Supinah dan juga tunangnya, Feena. Sepanjang ‘kehilangan’ Aiddin banyak perkara telah berlaku.

Aiddin diculik kerana dia diperlukan untuk memimpin bangsa Rayyan dalam peperangan menawan Kota Yukka kembali yang telah ditawan oleh Sanggora yang juga bapa kepada Mika. Ketika ini pembaca di bawa menyusuri ke planet Yukka dan adegan peperangan di sana. Terjadi pelbagai adegan menarik dan ketika ini kita seolah-olah berada di sana!

Kemuncaknya, adakah Aiddin berjaya menawan Kota Yukka kembali? Mengapa Mika hendak menentang bapanya sendiri dengan membantu Aiddin? Siapa Rayyan dan Mij-Gillion? Adakah Feena akan terus setia dengan Aiddin? Adakah Aiddin akan kembali ke pangkuan keluarganya? Siapa yang memburu Ibrahim? Banyak persoalan yang perlu dirungkaikan dan hanya dengan mendapatkan RAYYAN FANTASI semua kekusutan dapat dileraikan.

Tunggu apa lagi dapatkan Rayyan Fantasi sekarang..=D

Komen saya :

Ramlee Awang Murshid (RAM) novelis yang sangat sinonim dengan gaya penulisan thriller. Dari gaya penulisannya yang sangat unik dan lain daripada yang lain tidak hairanlah beliau mendapat gelaran novelis thriller nombor 1 Malaysia. Sebagai salah seorang peminat tegar karyanya sudah pasti saya tidak ketinggalan memiliki novel Rayyan Fantasi (RF). Hampir separuh koleksi novelnya saya ada. RF adalah novel terbaru buat masa sekarang dan bakal menyusul Sutera Bidadari iaitu sambungan sekual Bagaikan Puteri yang juga menarik kisahnya.

Tak keterlaluan kalau saya katakan novel ni dah macam cerita alien.. hehe. Namapun novel bercirikan sains fiksyenkan. Watak Aiddin dan bapanya, Ibrahim merupakan makhluk asing dari planet Yukka. Pernah dengar nama planet ni? Tak pernahkan. RAM memang berimiginasi tinggi. Makhluk Yukka digambarkan fiziklnya seperti manusia tetapi memiliki perbezaan DNA dan juga udara penafasan. Kalau manusia di bumi memiliki darah jenis A, O, AB dan B tetapi makhluk Yukka memiliki molekul-molekul darah yang berlainan disebabkan faktor ini Ibrahim dan Supinah tidak memiliki anak kerana DNA makhluk Yukka sangat kompleks. Manusia di bumi bernafas melalui gas oksigen tetapi makhluk Yukka bernafas menggunakan gas karbon monoksida. Gas karbon monoksida merupakan racun pada manusia tapi ‘udara’ bagi makhluk Yukka! Sangat kreatif bukan cara pemikiran RAM.

Jarak bumi dan Planet Yukka mengambil masa berjuta-juta cahaya. Tak terbayang rasanya..huhu. Makhluk Yukka juga digambarkan memiliki kecanggihan teknologi yang sememangnya berlipat ganda lagi maju berbanding di bumi. Senjata peperangannya, kapal angkasa yang dipanggil kapsul dan juga bangunan yang digambarkan sangat canggih! Betul-betul dah rasa macam menggembara ke dalam filem Zathura! Bahkan lagi hebat rasanya.

Bagi peminat setia RAM pasti sudah boleh mengagak gaya penyampaiannya. Tiada urutan cerita atau kronologi. Pembaca akan dibawa merentasi masa tanpa mengira waktu, sekejap di tahun 2005 tiba-tiba kembali ke tahun 1995! Tapi jangan risau, RAM bijak membawa pembaca menyusuri masa mungkin pada mulanya kita akan terasa pelik tapi perincian masa yang diberi kemudiannya akan menguraikan kekusutan kita.

Karya-karya RAM juga mempunyai banyak watak tidak seperti novel biasa dan watak-watak yang digambarkan walau muncul sekejap tetapi meninggalkan kesan. Tetapi yang pasti nama watak dalam RF sememangnya unik. Contohnya, Ramos, Sanggora, Na’in, Janir, Mij-Gillion, Saher, Sulus, bangsa Aloi dan banyak lagi. Nak tau kena la baca. Hehe.

Penulisan RAM tidak pernah mengecewakan, RF yang digarap penuh unsur suspen dan debaran pasti membuatkan rasa ingin tahu dan minat pembaca untuk terus membaca bab demi bab sehingga ke penghujungnya!

Senang cakap.. bila dah mula pegang tu payah la nak letak balik. Dia nak baca sampai habis terus!

XX Quotes : Tak rugi beli.. tapi, rugi tak baca.. sebab ilmu bertambah.=D

sumber: Xana

1 comments:

nini said...

yezzaa.....i really admire ramlee awang murshid...