Mar 18, 2011

NH: Cabaran 50 Buku : (10) 5 Tahun 5 Bulan


5 Tahun 5 Bulan
Penulis: Hlovate
Terbitan: Jemari Seni
Cetakan 2006


Setelah saya berjaya menghabiskan novel 5tahun 5bulan

5 Tahun 5 Bulan mengisahkan kehidupan seorang pelajar perubatan di luar negara yang terlalu merendah diri, Johanna namanya. Mempunyai dua karektor, Jo dan Ana. Jo yang mempunyai perwatakan lebih kasar, tidak suka bercinta, manakala perwatakan Ana lebih lembut dan bersopan santun, dan bersifat lebih kepada seorang yang pandai menguruskan rumahtangga. Ana yang menjadi orang gaji sementara menunggu keputusan panggilan ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran telah mengambil hati seluruh isi keluarga Encik Lutfy. Walau dalam keadaan tertekan dan terlalu banyak cabaran yang terpaksa di lalui semasa berada di rumah Encik Lutfy dengan pelbagai karenah anak-anak Encik Lutfy, Ana masih tetap tenang dan mampu tersenyum lebar. Orang yang selalu memberi pelbagai tekanan semasa Ana bekerja sebagai orang gaji, adalah anak sulung Encik Lutfy yang dikenali sebagai Along.

Selama tiga bulan Ana bekerja sebagai orang gaji Encik Lutfy, memberi kesan yang mendalam pada keempat-empat anak En Lutfy. Along terutamanya selalu sahaja memberi ujian dan dugaan pada Ana, macam-macam karenah dan perangai Along yang pelik-pelik telah Ana hadapi. Tapi bila Ana pergi melanjutkan pelajaran ke luar negara, keadaan rumah Encik Lutfy menjadi sunyi sepi seperti baru sahaja di landa garuda.

Sebenarnya, Along membuat pelbagai kerenah terhadap Ana kerana ingin menguji sejauh mana tahap kesabaran dan ingin memahami hati dan perasaan Ana. Sememangnya Along menyimpan hasrat untuk memiliki sekeping hati milik Johanna. Kisah percintaan yang seperti tarik tali antara Along dan Ana, masing2 dengan prasangka dan ego tersendiri. Perangai Along yang suka menyakat Ana membuatkan Ana rasa lemas dan rimas. Ketiadaan Ana di rumah Encik Lutfy, mengakar erti rindu kepada anak-anak Encik Lutfy terutamanya Along kerana Along mempunyai perasaan yang masih terpendam yang belum diluahkan kepada Ana. Kehadiran Jebat sebagai kawan sekuliah Ana dalam hidup Ana memberi cabaran besar untuk Along. Apa-apa pun, setelah 5 tahun 5 bulan berada di tempat orang, ibu bapa Johanna tersenyum gembira kerana Ana membawa pulang 3 sijil ke Tanah Air, sijil Ijazah perubatan, sijil nikah dan sijil kelahiran bayinya.

Penulis menulis dengan gaya yang santai yang penuh dengan imej tersendiri. Itulah Hlovate, terlalu santai dengan bahasa yang cukup ringkas yang pastinya mencuit hati setiap pembaca. Terdapat pelbagai resepi masakan di dalam 5 tahun 5 bulan ini. Kisah kehidupan remaja yang baru untuk meningkat ke alam dewasa. Kisah tauladan yang perlu di contohi oleh mana-mana remaja yang sedang asyik di lamun cinta. Banyak contoh-contoh yang baik di sampaikan oleh penulis melalui watak Johanna.

sumber: nOOr hEkmAt

1 comments:

Anonymous said...

yea...setuju sangat dengan sinopsis citer 5tahun 5bulan yg dibuat ni... dh baca novel ni 8 kali rasanya... sangat best...saya baca sinopsis belakang novel ni jea dr seorang pelajar sy di skolah,masa tu ujung thn 2009, terus sy tertarik dan ke kedai buku pd keesokan harinya... nasib baik ada 1 jea lg novel tu kt kedai tu...alhamdulillah...novel itulah detik perkenalan sy dengan penulis Hlovate dan Jemari Seni ;)