Mar 14, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (3) ANDAI ITU TAKDIRNYA

Penulis : Siti Rosmizah
Halaman : 588
Harga : RM19.90
Terbitan : Buku Prima
Cetakan 1, 2, 3, 4, 5, 6 - 2008
Cetakan 7 - 2009

Secara ringkas :

Mengisahkan tentang seorang gadis yang bernama Aleya yang meminati seorang pemuda, Syed Aizril secara diam-diam kerana sedar perbezaan darjat antara mereka. Mereka belajar di universiti yang sama di United Kingdom. Syed Aizril mula sedar akan kehadiran Aleya apabila Aleya telah memalukannnya dihadapan kawan-kawannya. Sejak itu Syed Aizril berdendam dengan Aleya. Setelah pulang dari United Kingdom Aleya bekerja di syarikat keluarga Syed Aizril atas sebab yang tak dpat dielakkan. Syed Aizril yang pada mulanya hendak permainkan hati Aleya dengan niat membalas dendam telah betul-betul jatuh hati pada Aleya tetapi ego untuk mengakunya.

Aleya dan Syed Aizril kemudiannya di tangkap khalwat atas rancangan seseorang yang berdendam dengan Syed Aizril. Mereka terperangkap dan terpaksa berkahwin untuk menutup malu keluarga. Aleya dibuang keluarga dan keluarga Syed Aizril tidak pernah menerima kehadiran Aleya sebagai menantu di rumah mereka. Aleya dianggap orang luar. Bahkan Syed Aizril yang menyangka Aleya yang memerangkapnya kerana hendak berkahwin dengan orang kaya melayan Aleya dengan buruk sekali. Aleya dihina dan dipukul.

Aleya kemudiaanya dirogol oleh suaminya sendiri, Syed Aizril sehingga mengandung. Aleya membuat keputusan untuk berpisah dengan Syed Aizril. Pelbagai peristiwa terjadi selepas itu. Syed Aizril kemudian kemalangan dan lumpuh buat sementara waktu. Aleyalah yang menjaga dan merawat Syed Aizril sehingga sembuh. Mereka berbaik semula.

Tetapi bahagia mereka tak lama. Muncul Sharifah Emilin dan Faizal yang memorak-perandakan rumahtangga mereka. Sehingga Aleya sukar menerima Syed Aizril semula. Adakah Aleya akan menerima Syed Aizril kembali setelah apa yang berlaku? Berkali-kali hatinya dikecewakan. Siapa dalang disebalik kes tangkap khalwat mereka? Dan banyak lagi persoalan lain. Tetapi Andai Itu Takdirnya mempunyai semua jawapan untuk persoalan-persoalan ini.


Komen Saya :

Honestly cakap, novel ni memang best tak rugi kalau beli. Ikutkan hati nak cakap wajib beli ja. Hehe. Sebab memang betul sangat mengasyikkan cerita ni. Tidak tak lah jadi best seller novel ni. Penulisnya siapa tak kenal Siti Rosmizah, Andai Itu Takdirnya merupakan novel sulungnya dan tak salah kalau saya kata dia berjaya mencipta fenomena! Peminat novel pasti setuju semua novel tulisannya tak menghampakan.

Idea jalan cerita novel ni terhasil melalui mimpi. Cara penulis mendapat idea pun sudah unik apatah lagi ceritanya. Memang lagi gempaklah. Hehe.

Ayat-ayat yang digunakan mudah difahami dan puitis. Tetapi tidak la seperti sajak cuma ada nilainya. Jalan ceritanya tersusun, penulis bijak menggambarkan situasi sesuatu keadaan dengan baik. Penulis juga bijak memainkan perasaan pembaca. Pembaca akan terasa seolah-olah ianya benar-benar terjadi.

Wataknya juga digambarkan dengan sempurna. Watak hero, Syed Aizril digambarkan menjadi kegilaan para gadis, memiliki wajah yang tampan, aset kekayaan yang melimpah-ruah agak klise tapi bijak diolah penulis. Begitu juga dengan watak heroinnya, Aleya. Gadis biasa yang memiliki peribadi tinggi dan berwajah cantik serta bijak. Aleya digambarkan sebagai gadis yang bijak membawa diri dan tau menghormati orang tua.

Watak Syed Aizril ketika jahat digambarkan dengan baik sekali, sampaikan kita yang membaca ni rasa “Eii.. geramnya aku dengan Aizril ni! Jahat tahap nauzubillah! Jahat! Jahat! I hate you Aizril !” macam tu lah lebih kurang.. tapi bila Aizril dah berubah jadi baik kita yang membaca ni pun macam “Baiknya Aizril.. kalau hubby I macam Aizril mesti bahagia.. romatiknya..Aizril I love you..” Ha, macam tu pulak jadinya. Sebab tu saya kata penulis bijak memainkan perasaan pembaca.

Konflik yang dipaparkan juga menarik. Peristiwa sedih dan gembira turut diolah dengan baik. Sebagai contoh, ketika Danish meninggal dunia dan Aizril mengaku sebagai bapanya memang meruntun pilu.

Sebenarnya bagi saya cerita ni memang seronok sampaikan saya tak tau nak gambarkan guna perkataan. Duduk depan komputer jadi blurr.. Nampak perkataan best ja yang nak tulis.. Huhu.

Apapun satu ja saya nak pesan kepada sesiapa yang nak baca novel ni.
Sila sediakan kotak tisu disebelah anda ya..=)

XX Quotes : wajib beli?? =D

sumber: Xana

2 comments:

Anonymous said...

betul..setuju sangat..best giler ceritenye...

xana said...

anon : kan2..best giler..sekali baca 5 6 kali lagi nak baca..hehe..=)