Mar 18, 2011

NH : Cabaran 50 Buku : (11) aA + bB

aA + bB
Penulis: Hlovate
Terbitan: Jemari Seni
Cetakan Jan 2008

aA + bB adalah kisah cinta selepas berkahwin. Perkahwinan antara seorang doktor dan jurutera. Watak utamanya adalah Addin seorang doktor lulusan luar negara manakala heronya adalah Benz seorang jurutera juga lulusan luar negara. Diperkuatkan lagi dengan watak kembar Addin iaitu Kucai, sangat unik, kembar tidak seiras, lelaki dan perempuan. Kucai adalah sahabat baik Benz.

Addin dan Benz pernah bersekolah yang sama tapi sentiasa belakunya perselisihan faham dan menyimpan dendam di dalam diri masing-masing sehinggalah mereka melanjutkan pelajaran ke luar negara. Secara tidak sengaja, Addin dan Benz terserempak di luar negara tetapi Addin tidak sedikit pun dapat mengenali Benz. Mereka menjadi sahabat di alam maya, tetapi, Benz menyamar sebagai Aie. Sememangnya Benz lebih dulu tahu yang Addin adalah musuhnya di zaman sekolah dulu.

Apabila masing- masing telah tamat pelajaran dan pulang ke tanahair, mereka di paksa kahwin oleh keluarga kerana keluarga mereka adalah kenalan rapat. Dalam hal perkahwinan yang di atur oleh keluarga, sememang Addin tidak bersetuju dan memberontak kerana dendam yang masih tersimpan kemas dalam hati pada Benz. Addin juga tidak mahu tertewas dengan perasaan sendiri dan rasa hati. Perkahwinan mereka hanya di atas kertas, hidup sebumbung tetapi membawa haluan masing-masing, mereka hidup tidak ubah seperti rakan serumah sahaja. Addin tetap menjaga semua tingkah laku dan aurat nya apabila keluar dari bilik, risau di lihat oleh Benz. Addin juga berkongsi membayar sewa rumah, bil air, bil api dan tidak berkongsi bilik yang sama.

Dendam Addin pada Benz makin bertambah dengan perkahwinan ini. Bagaimana untuk Addin menerima seorang musuh sebagai seorang suami. Addin membenci Benz kerana kelancangan mulut lelaki itu yang selalu merendah-rendahkan maruahnya suatu masa dahulu, tapi Benz mendakwa itu utk kebaikan dirinya supaya tidak dikacau oleh lelaki-lelaki lain. Berbagai cara yang Addin lakukan untuk menjauhi Benz dan menyakitkan hati Benz tetapi kesemuanya menjadikan mereka lebih rapat dan semakin mesra. Tanpa sedar perkahwinan yang tidak pernah dirancang itu menjadikan mereka insan yang matang dan bersedia untuk menerima segala yang baru dalam kehidupan mereka.

Semestinya gaya penulisan Hlovate santai dan bersahaja, tetap sama dengan novel-novelnya yang pernah say abaca sebelum ini. Jalan cerita yang sangat banyak pengajaran yang berguna untuk semua. Cukup menghiburkan dengan watak Addin dan Benz yang sama-sama mempunyai tahap kekerasan kepala yang sama. Sama-sama mempunyai ego yang tinggi. Mereka berdua sangat susah untuk meluahkan perasaan suka pada pasangan masing-masing.


sumber: nOOr hEkmAt

0 comments: