Jul 25, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (56) Hanya Dia Sufi


Penulis: Lili Norlaili
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN978-967-5118-64-7
Harga: RM19.00 / RM22.00
M/S: 430
Cetakan 1 – Julai 2011


Blurb:

ada rasa sesal setelah aku membuka luas hati ini untuk kau mentadbirnya


Ini kisah Sufi Najiha yang terlalu berahsia. Sufi Najiha memang sentiasa ceria, tapi siapa tahu apa yang berlagu dalam hatinya? Sudah begitu banyak dia menanggung derita; sudah begitu lama kisah silamnya tersimpul rapi. Dia dipaksa memilih dan akhirnya dia sendiri terperangkap dengan pilihannya itu. Dia tinggalkan sebuah cita-cita untuk sebuah kebahagiaan yang bukan miliknya.

Tapi sampai bila, dia harus mengalah dengan hati? Setelah sepuluh tahun berlalu dia bertemu semula dengan ‘suami semalam’nya itu semula.

“Kenapa diam? Tak ada apa-apa yang nak ‘diupdatekan untuk one night husband’ awak ni?”

Bagaimana untuk membuang Shah daripada hati, kalau dia tidak pernah sekali pun melupai ‘suami semalam’nya itu?

*****
LILI NORLAILI memilih Hanya Dia Sufi untuk ‘melukis’ hati Sufi Najiha – gadis manis yang terpaksa dewasa sebelum waktunya. Lalu Hanya Dia Sufi telah mematangkan Sufi Najiha dan juga tulisan LILI NORLAILI.

Kak Chik menukil:

Pertemuan pertama mereka bermula dengan salah faham di Texin Instrument. Sufi pertama kali bekerja setelah tidak mendapat tawarana untuk ke IPTA. Dia; yang selekeh dengan rambut ikal panjang paras bahu, jeans lusuh yang koyak di kiri kanan lutut dan kemeja kotak-kotak hitam putih yang dilipat ke paras siku manakala topi dipakai terbalik. Sekali tengok macam penagih dadah pun ada!

Pertemuan seterusnya sudah mampu menggoyah hati remaja Sufi yang baru menginjak 19 tahun. Siapa sangka yang Sufi kata pekerja am itu rupanya bakal menjadi bosnya. Mereka berkongsi bilik kecil yang sama jika si dia tidak menggunakan bilik di tingkat empat.

Kunjungan kuntuman lili dari hari ke hari, lama-lama cair juga laman hati Sufi yang masih mentah muda belia, namun dia tidak pernah terduga ada ranjau yang sedia menanti di hadapannya. Dia tidak pernah tahu bahawa si dia sudah ada yang punya sehingga panggilan Puan Maria. Sufi mulainya tersepit, cinta setia pada si dia atau gelaran anak derhaka yang bakal digalas si dia?

Lalu benarkah pilihan yang dipilih Sufi sehingga dia sanggup menidakkan hak keluarga ketika membuat keputusan itu? Berbaloikah pengorbanannya setelah diri sudah terikat kukuh? Bahagiakah yang menanti dengan melarikan diri sebegitu? Temui jawapannya dalam Hanya Dia Sufi.

Sudut pandang Kak Chik:

Kisah perjalanan hidup Sufi Najiha yang penuh ranjau walaupun sekali pandang pada sudut pandang Kak Chik ia bagaikan ranjau yang dicari sendiri oleh Sufi kerana pada Kak Chik isu yang dijelmakan oleh penulis tidak terlalu kuat untuk mengikat Sufi Najiha kerana desakan hanya dating dari kekasih hati. Sufi yang terlalu muda pada masa itu tega menidakkan hak keluarga dalam membuat keputusan penting dalam hidupnya sedangkan dia sudah tahu ranjau apa yang menanti dia pada kemudian hari.

Perjanjian yang diikat untuk membolehkan Shah berkahwin dengan pilihan mamanya, Puan Maria juga bagaikan sesuatu yang hanya mahu menonjolkan kesucian hati Sufi Najiha itu sendiri. Sufi berkorban kerana tidak mahu Shah menjadi anak derhaka sedangkan terlupakah dia bahawa dia juga sudah menempah tiket ke neraka ketika dia membuat keputusan untuk meninggalkan suaminya tanpa sebarang khabar dan jejak selama sepuluh tahun itu?

Cara penulis juga mengimbau kisah sepuluh tahuh lalu ketika saat pertemuan dan seterusnya perpisahan Sufi dan Shah merupakan nadi kepada perjalanan kisah ini. Namun begitu ranjau dan ‘keluh kesah’ Sufi tidak terlalu ditonjolkan sehingga Kak Chik rasa Sufi hanya sedikit tercalit luka dengan peristiwa itu. Sufi digambarkan terlalu tenang kehidupannya sebelum kemunculan semula Shah dalam hidupnya. Namun pada Kak Chik Sufi telah melakukan pengorbanan yang sia-sia selama 10 tahun itu tapi itulah nadi jalan cerita ini.

Satu perkara yang Kak Chik teruja adalah olahan penulis ‘merahsiakan’ kewujudan madu Sufi adalah sesuatu yang mengujakan Kak Chik untuk tahu pengakhiran kisah ini.

Kebahagiaan rumahtangga anak-anak adalah dari restu orang tua dan ibu bapa terlalu egokah sehingga sanggup melihat anak-anak hidup dalam derita? – Kak Chik

Tahniah kepada penulis untuk karya yang pertama diterbitkan.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-

(^__^)

0 comments: