Jul 7, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (24) Contengan Jalanan

Contengan Jalanan
Hlovate

ISBN: 9789675118531
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama Mei 2011
Halaman: ~ 262 + 291
Harga: RM 21.00


~ Rasaku… ~

Terima kasih. Terima kasih. Terima kasih.

Walau beribu para peminat penulis ini sudah mengatakan 2 patah kata itu, aku tetap ingin mengucapkannya lagi. Terima kasih dengan 'contengan' ini. Mungkin sekadar 'contengan' tetapi itu sudah lebih bermakna buat aku.

CJ memaparkan 2 kisah yang saling berkait. Kisah mereka yang mencari makna diri dan hidup yang akhirnya perjalanan itu membawa mereka mengenal Tuhan. Mencari apa makna di sebalik ini - "the man that decided to change on the 12th hour dies on the 11th.” Pastinya perjalanan ini aku mulakan dengan Fend. Siri online yang pernah dibaca di blog penulis dahulu.

Dunia Fend adalah fotografi dan sketch hitam putih. Jiwanya tak akan hidup andai tiada gitar Fender di tangan. Seni dan muzik, ada warna dan ritma. Itu erti hidupnya. Nampak mudah namun semuanya berubah selepas Fend bertemu dengan Musalmah atau nama sebenarnya Amalia [Lia]. Gadis itu meninggalkan kesan yang mendalam. Menyampaikan pesanan yang perlu dipanjangkan sesama insan. Dan sejak itu Fend mula menyoal diri. Apa inikah makna hidupnya? Seputar di antara kamera dan gitar?

Perubahan Fend disedari teman-teman bandnya, termasuk K2. Sepupunya Irsyad [Chad] turut sama menyedarinya. Malah Chad sebenarnya selangkah lebih ke hadapan apabila Fend itu mula menyoal perkara-perkara yang di luar alam. Sudahnya dia mempelawa Fend ke Australia. Backpacking. Buat masjid-hopping di tanah kanggaru di bulan Ramadhan.

Dari kena paksa, paksa-rela akhirnya Fend sendiri yang terbuka hatinya. Mengenali dirinya dan seterusnya mengenali Tuhan Yang Maha Esa. Alhamdulillah, dia berkesempatan untuk berubah. Aku kagum dengan Chad, mengajak orang yang kita sayang ke arah kebaikan. Bukan kita je yang kena pulun habis buat pahala, ajaklah mereka di sekeliling kita. Hidup bersyariat. Indah kan?

Kita bisa saja memimpin tangan orang lain ke jalan-Nya tetapi hidayah itu bukan kerja kita. Fend sudah berusaha sehabis baik, cuba membawa K2 merasai makna hidup yang lebih bererti. Tetapi tidak berhasil. Sudahnya K2 pula yang buat backpacking. Selepas mengikut Fend ke Australia, K2 membawa diri ke Indonesia. Cubaannya dalam mencari makna hidupnya sendiri.

Penamat 2 kisah perjalanan ini memang indah. Sesudah Chad, Fend dan K2 kini tinggal Yani. Harap-harap Yani pun akan merasai perjalanan mereka bertiga sebelum ini. Cuma kehilangan Chad itu sedikit menyentap kalbu. Belum puas rasanya aku membaca kisah Chad itu tetapi apakan daya, penulisnya sudah menoktahkan watak Chad itu sebegitu.

Jujurnya aku lebih menyenangi kisah Fend mungkin kerana membaca K2 seperti tersekat-sekat. Terlalu banyak jargon, terlalu banyak muzik. Jalur-jalur muzik yang membuatkan aku sedikit kelam. Yalah, bukan semuanya aku tahu, lainlah kalau lagu With or Without You tu ada di sepanjang perjalanan K2, ha senang sikit nak faham kih5

Aku dah terbiasa dengan garapan Hlovate yang santai. Terselit tentang ragam manusia yang berhijrah ke arah yang lebih baik. Dan apa yang paling aku suka tentang CJ adalah watak-watak yang berubah itu bukannya disebabkan cinta sesama manusia. CJ tak seperti kisah novel islamik biasa yang sering menjadikan cinta sebagai landasan untuk seseorang itu berubah.

Ada terbaca di beberapa blog [ada masa aku suka blogwalking juga kih5 :P] ramai yang sudah terpengaruh untuk backpacking. Bagus. Permulaan yang baik. Tetapi aku merasakan belajar itu ada di mana-mana, hatta di jalanan yang sering kita lalui setiap hari. Ada. Ia ada. Terserah kita mahu mengutip pelajaran itu atau tidak.

Kalau ada kemahuan dan usaha, 'halangan' tu adalah satu perkataan yang tak ada makna apa-apa [CJ_Fend]

Everybody know death is inevitably coming, but it never fails to catch everybody by surprise everytime one is going [CJ_K2]

Ps: Terima kasih Kak Adhan yang tolong belikan CJ masa KLIBF hari tu :))

Happy reading (^-<)
---
Airina

0 comments: