Jul 15, 2011

MB : Cabaran 50 Buku : (31) Kuntum Cinta Di Taman Syurga






Judul : Kuntum Cinta Di Taman Syurga
Penulis : Thoyba Mursyidah
Terbitan : PTS Litera Utama Sdn Bhd
ISBN : 978-967-5783-54-8








1. Tahniah buat penulis muda ini di atas kelahiran novel pertamanya bersama PTS Litera Utama Sdn Bhd.

2. Kuntum Cinta Di Taman Syurga sebagai buah tangan pertama yang saya kira berjaya buat penulisnya, Nuraini Ruzi atau nama penanya Thoyba Mursyidah.

3. Novel ini berkisah tentang dunia dakwah para guru pelatih di sebuah institusi, yang berjuang dalam menegakkan agama Islam dalam persekitaran mereka.

4. Menyentuh mengenai bagaimana dakwah itu harus berjalan di kalangan umat, kesedaran betapa pentingnya ingat-mengingatkan dalam perkara kebaikan, di samping beberapa perbincangan dan wacana mengenai isu semasa, antaranya ideologi yang makin membarah di dalam masyarakat Islam, liberalisme. Islam liberal.

5. Selain itu novel ini juga berlegar sekitar makna persahabatan, kasih sayang sesama teman, jalinan ukhuwah yang terbina atas nama cinta Ilahi disentuh dan dibawa sepanjang pengisahan novel ini.

6. Apa yang saya suka mengenai novel ini apabila penulis menulis mengenai golongan 'pendakwah' yang tersasar jalannya sehingga mengakibatkan perkara mengajak mendekati Tuhan itu telah berubah wajah sehingga melahirkan generasi-generasi yang skeptis dan sinis pandangannya terhadap usaha dakwah ini.

7. Watak Syaidi diambil sebagai contoh. Dia merupakan seorang anak yang membesar dalam suasana bapanya tiada di sisi kerana sering berpergian bersama rakan-rakannya dalam menjalani kerja dakwah. Kadang berhari, kadang berbulan. Keadaan itu menyebabkan ibunya terpaksa menanggung semua pekerjaan dalam mencari rezeki mereka sekeluarga yang sewajibnya menjadi tanggungjawab si bapa.

8. Melihat ibunya bersusah bekerja demi membesarkannya membuatkan Syaidi benci kepada bapanya. Bapanya dipandang sebagai tidak bertanggungjawab sehingga melepaskan semua beban keluarga kepada ibu, dan bapa hanya sibuk ke sana ke sini berdakwah, bahkan meminta wang daripada ibu pula.

9. Semua itu menyebabkan Syaidi membenci orang yang kononnya ingin berdakwah, sehingga dia menjadi anti kepada rakan-rakan guru pelatih yang giat menjalankan kerja dakwah ini.

Kebingungan yang menyesakkan ruang mindanya sedikit demi sedikit bertukar menjadi kemarahan. Kemarahan itu lalu berubah menjadi kebencian. Kebencian yang amat pada ayahnya, pada cara hidupnya, pada perkataan yang bernama dakwah! (ms 173)

Ayah sering berjubah dan berserban ke mana-mana sahaja dia pergi. Dahulu, ayahnya bekerja di sebuah kilang, tetapi selepas menyertai kumpulan dakwah, dia berhenti kerja dan tidak mahu ambil tahu lagi hal rumah tangga.

"Aku benci ayah!" (ms 213)


10. Lalu sepanjang novel ini diberikan pandangan dan pedoman bagaimana kerja mulia dakwah itu harus dijalankan melalui watak-watak guru pelatih tersebut. Sambil di bantu oleh watak Amir Hamizan yang menjadi mentor kepada mereka.

11. Sebuah novel yang menarik. Walaupun sebagai penulis muda, masih ada di sana sini ruang yang boleh diperbaiki, juga saya merasakan plot serta konfliknya yang cuba ditonjolkan tidak seberapa 'drama', tetapi kalau mahu mengikut apa yang dipanggil Gagasan Persuratan Baru, plot serta jalan cerita sesebuah penulisan sudah tidak menjadi keutamaan lagi. Yang penting, nilai ilmu yang diperolehi pembaca di saat menghabiskan sesebuah novel itu yang harus ditekankan.

12. Sekali tahniah buat penulisnya, pada novel kedua harapnya lebih segar dan matang serta lebih sampai ke akar, tuntas jika mahu membawakan sesuatu perkara seperti Islam liberal itu. Tahniah sekali lagi, semoga bermanfaat buat semua.

---
Melihat Buku

0 comments: