Jul 20, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (27) Quartet

Quartet
Saidatul Saffa

ISBN: 9789675118609
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 1 – April 2011
Halaman: ~ 471
Harga: RM 20.00

~ Rasaku… ~

Ini kisah Misa dengan empat lelaki dalam empat musim yang berbeza. Kisah Misa yang mudah jatuh cinta. Hatinya lembut dan kerana itu bila saja bertemu lelaki yang dirasakan mampu membimbingnya, hatinya mudah jadi suka.

Misa membawa diri ke US apabila kekasihnya; Fadhil kemudiannya memilih Aina; rakannya sendiri. Di sana ketika Misa cuba melarikan diri dengan pertanyaan 'Sami Yusuf' ibunya, dia bertemu dengan Bilal. Tasik Mendota menjadi saksi kepada quotes Bilal yang menyentuh hati Misa. Mereka berdua kemudiannya saling berhubung di laman blog tetapi sangkaan Misa tentang Bilal rupa-rupanya salah. Hanya Misa saja yang termimpi-mimpi tentang Bilal sedangkan lelaki itu tunangan orang.

Di Melaka ketika Misa menghabiskan sisa cuti musim panasnya dia bertemu Ustaz Mustaqim. Sekali lagi hatinya dibuai rasa. Disangkakan semua ustaz itu seperti Ustaz Din [Jaja & Din], namun sangkaannya meleset. Taring Ustaz Mustaqim yang sebenar terserlah ketika dia terserempak lelaki itu sedang merokok. Tetapi apa yang lebih menyakitkan kata-kata Ustaz Mustaqim itu. Aduhai! Hati Misa terluka lagi.

Di musim terakhir ketika Misa sudah belajar memperbaiki diri, dia mula dihimpit dengan E-Van [Irfan]. Pengungjung setia blognya itu cuba mengintainya. Misa tak mahu hipokrit, akhirnya menoktahkan hubungan alam maya mereka. Tetapi takdir menemukan mereka kembali. Misa sudah penat membaca hatinya sendiri, jadi dia tak mahu tersalah lagi. Si Irfan pula kini tak pasti. Antara mahu dengan tidak, mana pilihannya?

Keseluruhannya cerita ini tersusun di mana setiap musim digambarkan dengan jelas. Kisah Misa dan empat lelaki yang berjaya menyentuh hatinya pun diceritakan dengan sempurna. Cuma di awal-awalnya saja yang membosankan. Tetapi apa yang lebih mengagumkan adalah pengisian penulis. Dalam melayari kisah empat musim Misa, kita juga sebenarnya dibawa mengenal diri sendiri. Sebagai seorang wanita muslim, ada lagi ruang yang bisa diperbaiki untuk menjadi muslimah yang lebih baik. Praktikal bukan hanya sekadar teori. Namun apa yang pasti, dalam kita sibuk mengejar cinta manusia, di mana letaknya cinta kita pada Tuhan? Tanya hati anda :)

Happy reading (^-<)
---
Airina

0 comments: