Jul 18, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (26) Cinta 3 Suku

Cinta 3 Suku
Herna Diana

ISBN: 9789831245828
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Ogos 2010
Halaman: ~ 512
Harga: RM 19.90

~ Rasaku… ~

Iman dan Arie bertemu kerana insiden perlanggaran. Masing-masing keras kepala, ego melangit hingga menjadikan semua pertemuan mereka yang berikutnya bagai medan perang antara si Minah Sewel dan si Mamat Tiga Suku. Mereka berdua tak pernah sehaluan. Tetapi siapa sangka kerana perbezaan itulah yang menjadi titik-tolak kepada keserasian pasangan ini.

Iman gadis comel yang agak nakal. Berperwatakan tomboy semata-mata mahu melindungi dirinya sendiri. Ayah Iman sudah tiada, meninggalkan dia sebatang kara manakala ibu tirinya pula tidak menyukai kehadirannya. Itu yang membuatkan Iman membawa diri ke kota dan di sini dia bertemu Suhaila. Menumpang kasih pada Suhaila yang dianggap sebagai kakak sendiri. Di situ juga dia bertemu Dr Razif, yang kemudiannya turut menyayangi Iman seperti adik sendiri.

Tanpa diduga Arie pula merupakan teman baik Dr Razif. Kawan sepermainan semenjak kecil. Jadi nak tak nak, terpaksalah mereka berdua berbaik-baik dan lama-lama memang kamceng habis. Nak dijadikan cerita pula Dr Razif ni juga sedang mencari adiknya yang hilang. Ha, dapat teka tak siapa adiknya? Ya... Iman adalah adik yang dicari-cari selama ini dan bila dah bertemu kembali, hubungan Arie dan Iman makin rapat hinggakan datuk Arie meminta Arie mengahwini Iman. Arie yang ketika itu baru berpisah dengan kekasihnya; Julia hanya menurut permintaan datuknya.

Lewat episod seterusnya berkaitan kisah rumah tangga Iman dan Arie. Ada juga beberapa plot yang buat aku tersenyum disebabkan cubaan Iman yang mengurat Arie. Nak mengurat sang suami yang belum bersedia menerimanya sebagai isteri bukannya senang. Tabik spring la sebab Iman sanggup buat apa saja demi suami tercinta.

Keseluruhannya padaku cerita ini biasa-biasa saja. Mendatar daripada mula hingga ke akhir dan ada masanya sedikit membosankan 'melayan' fiil Iman. Kemunculan Julia di akhir-akhir plot cerita sekadar ada saja, kalau tiada pun rasanya tidak mengapa sebab impaknya sangat kecil. Mungkin sesuai untuk mereka yang mahukan cerita santai tetapi tak begitu 'masuk' dengan jiwaku.

Ps: Credit to kawan kepada kakak iparku yang bagi kami berdua membaca novel ni :))

Happy reading (^-<)
---
Airina

0 comments: