Jul 25, 2011

FHS : Cabaran 50 Buku : (5) Quartet


Tajuk: Quartet
Pengarang: Saidatul Saffa
Penerbit: Jemari Seni
Muka surat: 471 muka


Sinopsis belakang novel:

Ini kisah sekeping hati yang dicalit empat rona indah
sayangnya dia terlupa yang pelangi itu
jalurannya tujuh;
dan salju pula jadi cair dipanah mentari
lalu berguguran dihembus bayu luruh.

Ini kisah sekeping hati yang berkali-kali diuji,
takkan bercahaya pelangi sebelum hujan,
takkan bersinar indah bintang-bintang,
tanpa gelap malam.

Komentar saya:

Pada hemat saya, Quartet adalah sebuah karya yang harus di miliki oleh para remaja perempuan di luar sana. Quartet agak berlainan kerana ia mengisahkan watak seorang perempuan atau wanita yang mudah jatuh hati pada lelaki. Biarpun Rumaisa (watak utama) kurang ilmu pengetahuannya tentang agama,namun apabila bab memilih teman hidup dia memilih yang dapat membimbingnya menuju redha Allah.

Sungguh tersentuh hati saya. Saidatul Saffa bijak menggarap Quartet. Pada Rumaisa saya letakkan diri saya. Quartet bakal menyedarkan para pembacanya terutama wanita untuk berusaha memperbaiki diri untuk menjadi muslimah yang baik. Kadang-kadang kita alpa dengan segala keindahan duniawi. Lantas kesenangan ukhrawi kita lupakan. Kita mengharap agar ada insan yang membimbing kita ke jalan Allah.

Saya juga begitu, acapkali berdoa agar di temukan dengan insan yang dapat membimbing saya. Mungkinkah kita juga harus berusaha untuk menjadi yang terbaik andai mahu yang insan terbaik hadir dalam hidup kita? Ya, itu lah jawapan yang saya dapat setelah membaca Quartet. Jangan pernah kita lalai meluahkan dan meminta dengan Allah. Kerana Allah itu sifatnya tidak tidur dan Maha Mendengar.

Justeru, saya mencadangkan Quartet di jadikan salah satu naskah novel ilmiah yang santai kepada sahabat sekalian. Hal ini keran Quartet penuh dengan kata-kata hikmah dan terjemahan potongan ayat Al-Quran yang dapat kita jadikan panduan dan bekalan dalam menempuh hidup yang serba mencabar ini. Insya Allah.

^_^
Selamat Membaca

Farah Hana

0 comments: