Jul 12, 2011

Amal : Cabaran 50 Buku : (9) Sayang Kakak

Tajuk Buku : Sayang Kakak
Penulis : Aqmaer Halim
Terbitan : Karnadya
Muka Surat : 144


Ulasan

Buku “Sayang Kakak” karangan Aqmaer Halim ini pasti menyentuh hati sesiapa sahaja yang membacanya. Buku terbitan Karnadya ini memberi maksud yang amat mendalam. Pada pendapat saya, buku ini memberi kesan yang mendalam buat saya. Buku ini mengenai kasih sayang antara adik beradik. Bergaduh, adalah perkataan yang biasa buat adik-beradik. Tetapi, tidak sampai 30 minit, sudah berbaik semula. Bak kata pepatah, Air dicincang tak akan putus. “Sayang Kakak” ini mempunyai banyak pengajaran dan peringatan yang boleh membuatkan pembaca menghargai saudara-mara terutamanya adik-beradik.

Akhir sekali, sesiapa yang mempunyai kakak dan selalu bergaduh, belilah buku ini. “Kita selalu tidak sedar apa yang kita ada, sehinggalah apa yang kita ada pergi meninggalkan kita”. “Hargailah mereka yang sentiasa di sekeliling kita selagi mereka ada bersama kita”.


Petikan Pilihan

Orang kata, “kita tidak akan sedar dengan apa yang kita ada. Kita sering lupa bersyukur dengan apa yang kita miliki. Kita selalu menyakiti hati orang yang kita sayangi. Setelah apa yang kita miliki itu tiada, barulah kita nak sedar. Setelah sedar, barulah kita nak bersyukur. Barulah kita rasa tak ingin lagi menyakiti hati orang yang kita sayang. Barulah kita sedar, apa yang kita ada amat bernilai. Tapi, kadang-kadang, pada masa itu, semuanya sudah terlambat.


Sinopsis Belakang Buku

Benarkah kata pepatah "Air dicincang tak akan putus?" Benar, kata-kata ini tidak pernah salah.

Kebenarannya terserlah dalam kemesraan perhubungan Angah dan Along, dua beradik yang sudah kematian ayah.

Namun, kenapa Angah tiba-tiba berubah menjadi amat benci dan meluat dengan Along. Salahkah Along kalau kebaikannya disukai semua orang?

Apakah sebab sebenar Angah menjadi begitu? Adakah semata-mata kerana cemburu? Atau adakah disebabkan oeh seorang kawan lelaki sekampungnya. iaitu Matmi? Atau disebabkan apa...

Namun, segala-galanya berubah apabila terjadinya sesuatu yang tidak pernah disangka-sangka oleh Angah. Berbaloikah harga sebuah keinsafan dengan apa yang telah berlaku itu?

---
Nur Amalina

0 comments: