Jul 1, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (49) Bukan Cinta Monyet


Bukan Cinta Monyet
Penulis: Hasliza Ismail
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Cetakan Pertama Mei 2011
Editor: Jabatan Editorial KNE
9789675067716
RM19.00
Sabah/Sarawak: RM22.00


"Walaupun gelap, bayangan dirinya masih mampu kulihat. Jika ini bukan cinta, mungkin juga aku yang sudah gila"


Ini kali pertama aku membaca karya penulis ini. Semasa membaca ruangan biodata penulis barulah aku tahu yang penulis ni sudah ada dua karya terbitan Kaki Novel sebelum ini. Membaca 'Bukan Cinta Monyet' membuat aku teringin nak baca 'Kapal Terbang Kertas' dan 'Mencari Jalan ke Syurga' :). Hasliza Ismail kelihatan selesa melayarkan kisah cinta manis.

Kehadiran Kamal Ilham ke dalam keluarga Siti Rahmah setelah kehilangan anak sulung kesayangan bagai membawa rahmat kepadanya. Nurul Suhana turut bahagia menerima seorg abang yang mengambil berat tentang dirinya. Kamal Ilham sebenarnya mahu menebus dosa silam tetapi rahsia itu disimpan kejap dari pengetahuan sesiapa. Dia berazam akan menjaga Siti Rahmah dan Nurul Suhana sebaik-baiknya. Setelah tamat persekolah, Kamal Ilham melanjutkan pelajaran ke luar negara. Setelah 8 tahun dia kembali dan orang pertama yang dicarinya adalah ibu angkatnya, Siti Rahmah. Ibu kandungnya adalah seorang wanita yang sibuk dengan kerjaya. Dia hanya merasa kasih sayang seorg ibu dari ibu angkatnya. Pertemuan semula dgn Nurul Suhana, si manis 17, sedikit janggal kerana dahulu mereka sangat akrab dan mesra. Nurul Suhana sudah lama memendam rindu buat Kamal Ilham tetapi Kamal Ilham menganggapnya sebagai adik sendiri malah dia sudah pun ada makwe, Anne. Anne sebenarnya muncul dengan agenda ciptaan ayahnya yang mahu menumpang kekayaan Kamal Ilham tetapi Anne kalah dengan perasaan sendiri dan benar-benar jatuh cinta pada Kamal Ilham. Anne bimbang dengan kehadiran Nurul Suhana yang kelihatan teruja dengan Kamal Ilham.

Kejadian kebakaran di kampung telah meragut harga benda Nurul Suhana dan Siti rahmah yang tidak seberapa. Apa yang lebih mengharukan, Nurul Suhana mengalami kecederaan kaki yang teruk sehingga meninggalkan parut kekal. Ibu Kamal Ilham, Datuk Noura, melihat kejadian itu sbg peluang untuknya mengikat Kamal Ilham agar meluangkan lebih masa di rumahnya. Beliau mengajak Siti Rahmah dan anaknya tinggal di rumahnya. Siti Rahmah tidak dapat menolak. Pertunangan antara Anne dan Kamal Ilham telah melukakan perasaan Nurul Suhana. Siti Rahmah cuba mencari tempat tinggal lain supaya Nurul Suhana dapat melupakan perasaannya kepada Kamal Ilham tetapi gagal.

Kehadiran sepupu Kamal Ilham, Alvin sedikit sebanyak menghiburkan Nurul Suhana. Alvin hadir sekadar memenuhi jemputan ibu saudaranya, Datuk Noura, utk berkenalan dengan Nurul Suhana, tetapi setelah mengenali Nurul Suhana yang polos, dia telah jatuh cinta. Keakraban Nurul Suhana dan Alvin membuat Kamal Ilham tidak senang duduk. Dia sendiri tidak mengerti mengapa dia harus cemburu sedangkan dia hanya menganggap Nurul Suhana sebagai adiknya. Kehadiran Alvin telah membuat Kamal Ilham mengkaji semula perasannya tetapi lamaran Alvin membuat Kamal Ilham macam nak pengsan. Fuh mau tak pengsan, Alvin tu dah la berganda-ganda hensem, bawa lamborghini pulak tu. Dia bawak Suhana gi 'dating' guna helikopter tuuuuuu. Dan yang paling penting, Alvin tidak pernah memandang rendah pada kekurangan Nurul Suhana yang berparut hodoh di kakinya.

Bagi aku kisah ini menarik, tapi watak Nurul Suhana tu macam terlalu muda. Alvin dan Kamal Ilham tu berebut budak sekolah. Adusss, haha. Aku suka cara penulis merubah pandangan pembaca terhadap watak Datuk Noura. Pada mulanya dia kelihatan seperti watak tipikal ibu hero yang kaya dan bekenankan bakal menantu yang sofistikated. Kehadiran Siti Rahmah dan Nurul Suhana merubah tanggapan stereotype itu. Datuk Noura adalah seorang yang sangat rasional.

Memang terkejut bila tau yg kebakaran menimpa kampung Siti Rahmah tu sebenarnya adalah rancangan buruk seseorang dan apakah punca sebenar Kamal Ilham betul-betul berubah dari seorang kaki buli di sekolah kepada seorang anak muda yang sangat mengambil berat dan protektif terhadap Siti Rahmah dan Nurul Suhana?

sure fine whatever
rinn



blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


Kepulangan Kamal Iham ke tanah air selepas lapan tahun belajar di UK menemukannya semula dgn keluarga angkatnya, umi dan Nurul Suhana yg berusia 17 tahun. Pertemuan setelah sekian lama itu membuatkan jantung Nurul Suhana berdegup kencang. Apa benar dia sudah dilamun cinta atau ianya sekadar cinta monyet?

Namun begitu satu tragedi telah merubah Nurul Suhana yang dahulunya periang, menjadi pendiam dan semangatnya turut melayang pergi. Kamal Ilham benar-benar terasa kehilangan.


Di waktu Nurul Suhana terumbang-ambing melayari kenyataan hidup, muncul pula Alvin, membantunya untuk berdiri semula.


Pergolakan perasaan mula melanda Kamal Ilham yg cemburu melihat hubungan kedua-duanya. Dia mula keliru siapakah sebenarnya yang bertakhta di hatinya? Benarkan cinta itu boleh wujud tanpa batasan usia? Haruskan dia mengakui yang dia sudah lama meletakkan Nurul suhana di satu sudut yang istimewa dalam hatinya? Kalau benar, bagaimana dia harus menjelaskan sedangkan dahulu dialah yang telah melukai hati Nurul Suhana dan sudikan Nurul Suhana menerimanya kembali setelah ada pengganti yang jauh lebih baik daripada Kamal Ilham?

0 comments: