Jul 18, 2011

R: Cabaran 50 Buku (54) Anaknya Anakku Jua


Anaknya Anakku Jua
Penulis: Anarif
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM22.00
Sabah/Sarawak: RM25
9789675067785
662 mukasurat


"Indahnya cinta... pada yang memberi dan menerima"


Kisah Nisa' yang tiba-tiba menjadi ibu segera kepada Hana, anak kepada bekas teman lelakinya, Badri yang telah meninggal dunia. Isteri Badri menjejak Nisa' kerana percaya Nisa' dapat menjaga Hana sebaiknya. Isteri Badri menghembuskan nafas terakhir setelah menyampaikan amanatnya. Hana, anak yatim piatu telah memaut kejap hati Nisa'.


Nisa' yang sudah merancang untuk bertunang dengan Daniel akhirnya tidak menjadi kerana Daniel tidak dapat menerima hakikat yang Nisa' mahu menjaga anak kepada Badri, memori lama yang mahu dipadamkan dari ingatan Nisa'. Dia tidak mahu Hana menjadi bayangan Badri dalam rumah tangga mereka nanti.


Nisa' dibenci ibu sendiri kerana menolak lelaki sesempurna Daniel semata-mata untuk Hana, anak kecil yang ibunya bekas seorang GRO manakala ayahnya adalah Badri yang pernah mengecewakan Nisa'.


Demi Hana, Nisa' berdikari sebagai ibu tunggal. Hana yang diserah kepada pengasuh yang dipanggil mak su telah memikat hati Irfan, anak saudara maksu. Nisa' juga telah berjaya mencuri hati Irfan tanpa sedar. Irfan pernah kehilangan isteri tercinta bersama anak dalam kandungan dalam sebuah kemalangan. Kehadiran Nisa' dan Hana bagai mengembalikan apa yang dia telah hilang.


Cadangan maksu agar mereka berkahwin dianggap gurauan oleh Nisa' namun cadangan itu dianggap serius oleh Irfan. Dia memberanikan diri untuk melamar Nisa' dengan alasan agar Nisa' dapat mengambil Hana sebagai anak angkat secara sah (setelah permohonan Irfan ditolak kerana lelaki yang tidak berkahwin tidak dibenarkan mengambil anak angkat perempuan). Nisa' akan diceraikan setelah segala urusan selesai. Cadangan itu menarik perhatian Nisa' tetapi dia tidak mahu ada ikatan hati dengan Irfan kerana dia tidak mahu melukakan hati seorang lagi lelaki yang baik. Irfan meyakinkan Nisa' yang dia tak akan dan tak pernah jatuh cinta dengan Nisa' malah membawa Nisa' berjumpa dengan 'kekasihnya'.


Berkahwin untuk bercerai kemudiannya adalah haram dalam Islam. Irfan tak sepatutnya menyuarakan rancangan ini dan Nisa' sepatutnya tidak bersetuju untuk meneruskan perkahwinan dengan alasan ini. Mungkin penulis sepatutnya menggunakan pendekatan yang berbeza untuk 'memaksa' Nisa' bersetuju berkahwin dengan Irfan dan bukannya dengan alasan mereka akan bercerai setelah berkahwin.


Perkahwinan Nisa'-Irfan telah membuka mata dan hati banyak pihak. Hana tidak lagi dipandang serong walaupun masih ada mulut jahat berkata-kata. Irfan tidak kekok menjalankan peranan sebagai seorang bapa dan ketua keluarga. Hati Nisa' amat tersentuh dengan sikap prihatin Irfan. Gambar Shila dalam bilik Irfan telah membuat Nisa' merasa tertipu. Siapa Shila?


Interaksi Nisa'-Irfan ketika persiapan perkahwinan dan selepas berkahwin memang menarik untuk dibaca dan mengundang senyum :)


Cara penceritaan penulis ketika Suraya menyerahkan Hana kepada Nisa' kelihatan tidak realistik dan terlalu mudah. Badri sengaja berpisah dengan Nisa' setelah tahu dirinya sakit akan meninggal dunia, tetapi berkahwin dengan Suraya yang ditemui di kelab malam dan dia meninggal dunia ketika Suraya sedang mengandungkan anak mereka.


sinopsis/blurb/novelcinta @ multiply


Nisa'... hidupnya normal, mempunyai pekerjaan tetap serta perhubungan yang direstui dengan teman lelaki yang bakal bergelar tunangannya beberapa bulan saja lagi. Satu panggilan telefon di hening pagi mengubah segala-galanya. Silamnya menjengah kembali, cuma kali ini, bukan tanpa kesan. Hadirnya bersama seorang bayi yang kini berada di dalam tangannya. Luka lama berdarah kembali, bicara hati mula berbisik songsang. Apakah semuanya akan kembali normal? Mampukah Nisa' membuang prasangka silam dengan kehadiran Hana? Adakah Hana akan kekal bersama Nisa' walaupun ditentang hebat oleh uminya sendiri, Hajah Rubiah? Yang mana satukah pilihan Nisa'? Menjadi anak yang soleh, atau menjadi ibu mithali?


"Sampai hati umi... Hana anak yatim piatu, umi. Berdosa kita membencinya!"


Irfan... silamnya, itulah hidupnya. Kali pertama bertatap wajah, hatinya sudah terpaut. Bayi itu membuatkan dia tersenyum kembali. Pertemuan demi pertemuan membuatkan hati bertambah sayang. Sukarnya untuk dia melepaskan, sukar lagi untuk dia mengakui apa yang terlintas di hati. Tapi dia mula keliru. Kerana Hana dia begitu, atau kerana Nisa' dia berubah? Irfan tiada jawapan pasti, namun dia yakin. Hana dan Nisa' harus dilindunginya selagi nyawa dikandung badan, walau apa juga taruhannya, walaupun dirinya menjadi korban.


"Lepas kahwin, kita cerai. Jadi awak boleh jaga Hana, kan?"
-------------------
FYI:
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/isu-nasional/366-2009-07/3971-03-julai-islam-larang-kahwin-kontrak.html
http://altazkirah.blogspot.com/2010/08/kahwin-mutaah-adalah-haram.html

0 comments: