Jul 25, 2011

KK: Cabaran 50 buku : (18) Cinta Yang Ku Rasa


Tajuk: Cinta Yang Kurasa
Penulis: Anis Ayuni
Terbitan: Alaf 21
Muka surat: 638 halaman
ISBN: 978-983-124-677-1
Harga: RM 25.00 (Sem. M'sia) / RM 28.00 (S&S)

Kata Kulit Buku:

Seingat Laila Nabila, tidak pernah Mir Shariman menoktahkan hubungan cinta mereka, tetapi anehnya lelaki itu tiba-tiba menyepikan diri. Dia cuba merisik punca kemelut yang melanda, namun segalanya kabur. Laila Nabila tahu Mir Shariman masih bernafas di atas muka bumi, tetapi lelaki itu seperti hilang terus dari galeri hidupnya.

Kali pertama bertemu dengan Laila Nabila, hati Raid bagai ditusuk panah arjuna. Dia terlena dalam keindahan cinta yang diimpi. Rasa kasih tang mendasari hati tidak disembunyi Dia bagai mabuk kepayang mengejar cinta si bidadari.

Namun bagi Laila Nabila, dia tidak mampu memberi, walaupun sedikit ruang untuk Raid berteduh di bawah sayap kasihnya. Dia ingin terus setia dalam bercinta. Sekeping hati yang teruntuk buat Mir Shariman, biarlah terus menjadi miliknya hingga takdir memisahkan mereka berdua.

Mir Shariman tidak pinta hidupnya jadi begini, tetapi ALLAH memilih dirinya untuk diuji. Dia tidak dapat meneka sama ada Laila Nabila ikhlas atau menerimanya atas dasar simpati .Lalu, dia pasrah mebiarkan hubungan mereka bergerak mengikut tadir ILAHI.

"AKU mencetus situasi dan reaksi yang menekan perasaanmu agar kau membenci. Hakikatnya Laila... aku mengoyak hati sendiri."

Kata KK:

Pertamanya, banyak-banyak novel yang dikarang oleh Anis Ayuni, Cinta Yang Kurasa sedikit kena dengan jiwa saya. Bagi saya ia boleh dikatakan realistik. Cuma penamatnya tidak berapa saya berkenan. Masih belum mencapai tahap untuk saya rasa puas.

Keduanya, Cinta Yang Kurasa bawa saya kembali ke Turki (gaya macam pernah jejak tanah Turki tu). Di awal cerita, dimana Turki menjadi sebagai titik tolak bermulanya hubungan Laila Nabila dan Mir Shariman. Cuma, pelancongan mereka dalam CYK ini sangat klise bagi saya. Turki tidak kelihatan sebagai tempat yang unik untuk perhubungan mereka.

Ketiganya, watak LN belajar di Australia mengambil jurusan seangkatan dengan jurusan yang sedang saya pelajari juga. Mungkin faktor ini menyebabkan saya boleh menerima CYK walaupun LN bagi saya sedikit berlagak kerana pernah hidup mewah dan tidak membenarkan ibunya bekerja sebagai pengasuh anak-anak jiran mereka. Bagi watak MS pula ada sesetengah tindakannya tidak saya fahami. Mungkin penulis mahu pembaca membuat penilaian sendiri barangkali.

Empat, watak Raid yang diterangkan di kulit buku tidak memberi impak terhadap CYK ini. Bagi saya, kalaupun tiada Raid CYK tiada perbezaan tetap sama perjalanan ceritanya.

Lima, satu-satu yang saya suka CYK adalah kulit depannya berwarna ungu.

nak pergi Turki!
--
-khaulah khalid-

0 comments: