Jul 5, 2011

MB : Cabaran 50 Buku : (29) Duka Tuan Bertakhta

Judul : Duka Tuan Bertakhta
Penulis : Isa Kamari
Terbitan : Al-Ameen Serve Holdings Sdn Bhd
ISBN : 978-967-362-078-4



1. Kata Allahyarham Tan Sri P. Ramlee kekuatan Datuk Laksamana Hang Tuah terletak pada huruf 'ta'.

2. Sebelum membaca isi buku ini, gemarlah pula saya untuk melihat pada kulitnya.

3. Seseorang dengan perhiasan tengkolok emas di atas kepala, terukir huruf G dan alat compass serta set square di atasnya, sedang membuka kaitan pada jahitan bendera Singapura, di mana terdapat makhluk-makhluk aneh yang berusaha masuk dari situ sambil cuba merampas huruf 'T' atau 'ta' pada tulisan TUAN. Sambil di atas batang hidung seseorang yang bertengkolok itu, duduk seorang perempuan.

4. Saya ingin memberikan pujian kepada mereka-mereka yang terlibat dalam penghasilan ilustrasi untuk kulit buku ini. Tahniah. Reka kulit yang tepat menggambarkan keseluruhan novel Duka Tuan Bertakhta ini.

5. Novel terbaru daripada penulis Isa Kamari ini adalah mengenai sejarah kemasukan British ke Singapura pada abad ke-19.

6. Menceritakan sejarah berkenaan tipu muslihat yang dimainkan mereka (penjajah) ke atas penguasa Singapura ketika itu yakni Sultan Hussein dan Temenggung Abdul Rahman. Sehingga mereka (penjajah) berjaya memerintah Singapura dengan sepenuhnya tanpa upaya daripada Sultan untuk menghalang sebarang apa jua.

7. Saya dapat merasakan kegelisahan Pak Isa terhadap bangsa dan negaranya ketika ini sehingga beliau mengutip semula kisah-kisah sejarah buat dihadapkan kepada masyarakat kini, agar akal dan minda terus terbuka, jangan leka, agar sejarah itu tidak lagi akan berulang. *yang sebenarnya terus berulang dan berulang terus.

8. Bagaimana pemerintah kita yang lebih tamakkan harta dan takhta sehingga sanggup menggadaikan maruah tanah air sendiri serta memperjudikan kehidupan rakyat dibawahnya telah Pak Isa bawakan di dalam tulisannya kali ini. Akibat dari penguasa yang seperti itu, sejarah merakamkan kita telah kehilangan sesuatu yang berharga.

9. Novel ini tebal, saya mengambil masa yang agak lama untuk menghabiskannya. Tetapi bacaan yang lama itu saya nikmati setiap satu dari babnya sehingga ke titik yang akhir.

10. Di dalam novel ini digariskan tiga punca utama mengapa bangsa Melayu itu menjadi lemah, iaitu:

i) Raja yang bertakhta telah dicengkam nafsu lalu menindas rakyat dengan sewenang-wenangnya.

ii) Agama Islam yang dianuti rakyat jelata hanya tertumpu pada soal-soal kerohanian dan ibadat khusus tanpa imbangan yang setimpal dalam soal-soal muamalat, pemerintahan dan pentadbiran negara.

iii) Fikiran orang Melayu adalah tertutup dalam banyak hal, terutama dalam penimbaan dan penerokaan ilmu duniawi dan ukhrawi. (ms 475-476)


11. Dinyatakan juga ciri-ciri pemimpin yang diperlukan orang Melayu agar bangsa Melayu itu dapat diangkat pada tempat yang sepatutnya ia berada.

"Calon tersebut harus bijak, berilmu, mempunyai kebolehan mengesan kelemahan mereka dan berupaya belajar daripada orang lain untuk menawarkan jalan keluar terhadap masalah yang dihadapi rakyat." (ms 477)

12. Walaupun novel ini berkaitan dengan sejarah Singapura, dan ditulis pula orang penulis Singapura, namun tidak bermaksud ia ditujukan kepada warga Singapura sahaja, bahkan kepada semua bangsa Melayu tidak kira di mana berada, agar jangan mudah lupa tentang sejarah kita yang duka.

13. Berbalik kepada kulit buku, ilustrasi orang bertengkolok itu bolehlah diibaratkan sebagai Sultan Hussein di dalam novel ini. Dan huruf G serta alat compass dan set square pada tengkoloknya melambangkan fikiran serta mindanya telah dipengaruhi oleh diayah Freemason yang dibawa oleh penjajah.

14. Sementara makhluk-makhluk aneh yang cuba masuk setelah ilustrasi Sultan Hussein yang membuka jahitan pada bendera Singapura pula bolehlah digambarkan sebagai pihak penjajah telah berjaya masuk ke dalam Singapura akibat dari perbuatan Sultan Hussein sendiri. Dan percubaan para makhluk aneh itu untuk merampas huruf 'T' atau 'ta' bolehlah dimengertikan sebagai cubaan mereka (penjajah) hendak merampas ketuanan bangsa kita.

15. Dan perempuan yang bertenggek di atas batang hidung Sultan Hussein pula adalah lambang bahawa penglihatan Baginda telah dikaburi oleh perempuan, yang menyebabkan Baginda leka akan tugasnya sebagai ketua negara. Atau sahaja bermaksud segala perintah yang keluar daripada Baginda adalah dipengaruhi oleh perempuan tersebut.

16. Sekali lagi tahniah kepada pereka kulit novel ini, juga kepada Al Ameen sebagai penerbit dan kepada Pak Isa di atas kelahiran karya yang begitu berani dan provokatif ini. Bacalah, untuk menelusuri tentang kedukaan kita yang bertakhta, yang masih bertakhta. Semoga bermanfaat.

---
Melihat Buku

0 comments: