Jul 13, 2011

SS: Cabaran 50 Buku : (2) Ya Allah, Aku Tak Ingin Sendiri


Tajuk buku : YA ALLAH, AKU TAK INGIN SENDIRI
Penulis : BURHAN SODIQ
Penerbit : RIJAL MEDIA
Harga : RM14.90
Halaman : 165

Apa ada dalam buku ini?

Ini bukan novel! Tapi ini buku motivasi untuk mereka yang masih sendiri, menanti kekasih hati yang tak kunjung datang menghampiri. Hmm, sounds desperate? Buku ini akan memberi satu perspektif baru bagi mereka yang dilemma memikirkan soal jodoh. Buku ini mengulas bagaimana menghadapi perjalanan hidup bersendirian atau lebih tepat lagi hidup bujang.

Buku ini mengandungi enam bab.

1. Kenapa jodoh tidak kunjung datang.
2. Ya Allah aku tak ingin sendiri
3. Pendapat para ulama
4. Ketika air mata bercucuran
5. Tetap bertahan dengan kebahagiaan
6. Penyelesaian.

Setiap bab pasti akan ada persoalan dan huraian jawapan yang diiringi dengan artikel, petikan ayat Al-Qur’an, hadis dan lakaran kartun yang berkaitan. Ada curahan hati seorang muslimah. Ada fakta. Ada petikan blog. Kesimpulannya, macam-macam ada pasal hidup bujang. Setiap yang dirujuk, ada quote nya

Ulasan :

Kebiasaannya, sebelum membeli sesebuah buku, sudah pasti saya akan mencari ulasan mengenai buku tersebut. Melalui ulasan yang saya baca, barulah saya akan membuat keputusan sama ada buku tersebut perlu menjadi koleksi peribadi saya atau tidak.

Tapi untuk buku ini tidak seperti kebiasaannya. Saya berlegar-legar di kedai buku, tertarik dengan tajuk buku dan ayat-ayat yang ada di kulit buku menyebabkan saya ringan melangkah ke kaunter pembayaran. Keluar sahaja dari kedai buku, saya telah mencari tempat yang sesuai untuk memulakan pembacaan.

Helaian awal dari kalam penerbit, saya tertarik dengan ayat yang penuh rendah dirinya, “Mungkin lembaran buku yang dipersembahkan tidak mampu mengungkapkan kesempurnaan ilmu yang amat luas ruang lingkupnya, tetapi sekurang-kurangnya ia menjadi sebahagian daripada ruang untuk pembaca mencapai kesempurnaan tersebut.”

Selesai pembacaan, saya dapati penulis berjaya mengupas persoalan yang sentiasa bermain difikiran seseorang yang masih bujang. Situasi-situasi yang diceritakan di dalam buku ini adalah perkara yang sering diperkatakan mengenai orang bujang seperti persaingan sengit mencari jodoh, mahar kahwin, poligami, memilih, rasa rendah diri dan banyak lagi. Cerita, fakta, ayat Al-Qur’an dan hadis disusun dengan baik dan berkaitan antara satu sama lain.


Petikan ayat yang saya suka:

Terlalu banyak ayat di dalam buku ini yang saya suka. Tapi satu yang ingin saya kongsikan;

Bila akan berkahwin?

Kenapa kita tidak jawab dengan tersenyum dan berkata “ Perkahwinan adalah keinginan setiap orang. Soal bila kita akan berkahwin sudah ditentukan oleh Allah. Jadi jika pertanyaannya adalah bila, maka jawapan pastinya ada pada Allah. Kita boleh saja merencana dan membuat sasaran hidup, tapi Allah yang menentukan. Allah Maha tahu bila seseorang akan menjadi pengantin, dan mendapatkan jodoh disisinya.”

Saranan:

Untuk sahabat-sahabat di luar sana yang masih mencari teman hidup, jangan mudah putus asa. Ini juga ujian dari Allah. Buku ini akan membantu anda memotivasikan diri untuk menjalani hidup bujang dengan lebih bermakna. Jangan mempersiakan setiap usia yang kita ada di muka bumi ini untuk meratapi kesunyian dan kesepian hati. Bersyukurlah dengan setiap nikmat yang telah kita nikmati sehingga ke hari ini.

“Usahlah diri mu bersedih lalu menangis di penghujung malam kerana tidak kunjung usai memikirkan siapa kiranya pasangan jiwa. Menangislah kerana air mata permohonan kepada-Nya di setiap sujud dan keheningan pekat malam” ~m.s 114.

0 comments: