Jul 9, 2011

FHS :Cabaran 50 Buku : (4) Keranamu Ain

Tajuk: Keranamu Ain
Pengarang: Noor Suraya
Penerbit: Creative Enterprise Sdn. Bhd
Muka surat: 273 muka


Ringkasan belakang novel:

Dia pintar dan kadang-kadang garang tetapi menarik. Dia penyayang dan kadang-kadang terlalu sensitive tetapi pemaaf. Yang pasti Ain ialah insan dalam dunia dengan gayanya yang tulen. Anggun dalam darjahnya yang tersendiri. Indah dalam peribadinya yang sempurna...
…………………………………….


Ain Najwa

Dia seorang gadis polos namun punya karismanya yang tersendiri. Dia seorang gadis yang tabah walaupun kehilangan bapa tercinta ketika zaman persekolahan dan ibu ketika tahun pertama di universiti. Biarpun sebatang kara, dia masih punya Maisarah teman rapatnya zaman persekolahan hingga sekarang. Dalam hatinya juga ada seorang insan yang bertakhta dalam hatinya. Namun rahsia itu kejap tersimpan jauh dilubuk hati seorang Ain Najwa. Bekerja di Baki Publishing pada mulanya perit bagi Ain berhadapan dengan Haris-anak bos yang prejudis terhadap wanita selepas pengalaman yang di lalui. Ain Najwa tetap bertahan kerana Pak Baki majikannya dan isterinya Puan Aisyah menganggap dia sebahagian keluarga besar mereka. Tambahan pula mereka merupakan kenalan lama ayah Ain. Ain sering dilimpahi kasih sayang mereka sekeluarga. Adakah Haris termasuk dalam memberi kasih dan sayang kepada seorang Ain Najwa?

Haris

Haris anak bongsu Pak Baki punya seorang anak perempuan-Farah. Dia ditinggalkan Nurlaila yang memilih lelaki lain sebagai suaminya. Luluh hati Haris lalu menutup hatinya terhadap wanita. Namun kehadiran si manis Ain Najwa sedikit demi sedikit membuka hatinya untuk wanita kembali. Ya, Nurlaila pilihan Haris; Zura pilihan mak-Puan Aisyah; dan Ain Najwa pilihan Haris dan Mak. Sudikah Ain Najwa menerima Haris sebagai teman hidup?

Komentar saya:

Pada hemat saya novel ini menyentuh hati perempuan saya. Ain Najwa itu seperti diri saya pada bahagian yang tertentu. Ya bahagian yang menyimpan rahsia dan suka menulis itu. Baiklah, dalam novel ini Ain menonjolkan watak yang tabah, sabar dan seorang yang mudah mengalah demi orang yang dia sayang. Biarpun hati Ain melara, namun demi Maisarah sahabat baiknya cintanya pada Adam di pendam jauh ke lubuk hati yang dalam.

Selain itu, novel ini ada menceritakan serba sedikit sikap Haris yang terlalu prejudis terhadap wanita selepas di tinggalkan Laila. Seharusnya sebagai insan kita perlu bersangka baik dengan insan yang berada di sekeliling kita. Jangan kita terus mengadili atau melabel seseorang yang pertama kali bertemu dengan kita berdasarkan pengalaman lalu .

Novel Keranamu Ain ini pasti menyentuh hati wanita yang semestinya lembut, sensitif namun pemaaf dan bertimbang rasa. Insan yang bergelar lelaki juga tidak rugi membaca novel ini.

Selamat Membaca

^_^
Farah Hana

0 comments: