Jul 4, 2011

Arirada : Cabaran 50 Buku : [14] Blues Retro (Imaen)

Tajuk : Blues Retro
Penulis : Imaen
Penerbit : JS Adiwarna Sdn. Bhd
Muka surat : 351

Sinopsis belakang buku:

... empat semester yang indah...
Nasi lemak buah bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan;
Buang emak buang saudara,
Kerana kasih hamba turutkan
.

“Ghazi, kita kahwin lari!” kata Nik Farhana.
Hampir tersembur jus tembikai daripada mulut Ghazi.
“Apa dia?”
“Kita kahwin lari.” Suara Nik Farhana berbunyi serius.
“Hana jangan main-main!”
“Saya serius ni!”

Berjayakah Ghazi, siswa antropologi dan Nik Farhana, siswi perubatan di Universiti Lembah Pantai kahwin lari ke sempadan Siam?

IMAEN memang diakui pembacanya sebagai penulis yang punya bahasa yang mantap lagi tajam. Kini lulusan Sarjana Muda Ekonomi daripada Universiti Malaya beralih arah, bertekad mahu memperkenalkan semula sastera remaja yang indah dan berisi pada generasi MTV dan Facebook.

Apa kata saya:

Saya sangat suka buku ini! Jalan ceritanya ringkas, bahasanya ‘mantap lagi tajam’ (pinjam kata-kata di blurb buku), ada adunan pelbagai rasa (sedih, lucu, geram, simpati) dan paling penting – ada mesej yang berguna untuk disampaikan kepada pembaca.

Saya sememangnya amat menyenangi penulisan Imaen. Setakat ini saya sudah membaca semua karya Imaen yang diterbitkan oleh Jemari Seni. Biarpun kadang-kadang ada juga perkara yang tidak saya fahami disebut di dalam novelnya, saya tetap menyukainya. Pelik, kan? Mungkin faktor utamanya ialah saya menyukai gaya bahasa yang digunakan oleh beliau, kadang puitis tapi tegas, kadang sinis tapi berisi.

Di antara semua karya beliau yang pernah saya baca, Blues Retro yang paling saya suka setakat ini. Jalan ceritanya ringkas sahaja, kisah cinta antara dua darjat, antara Ghazi mahasiswa jurusan antropologi si penjual burger, dan Nik Farhana mahasiswa perubatan si berada berdarah kerabat. Percintaan mereka sudah pastinya mendapat tentangan daripada keluarga Nik Farhana, dan kerana itulah ada adegan berlawan dalam BR, tapi tidak melibatkan mana-mana kumpulan gangster atau mafia seperti cerita-cerita sebelum ini (mungkinkah Imaen suka hero ceritanya handal berlawan dan pantang dicabar?).

Membaca BR membuat saya ketawa, tersenyum, geram, berfikir (dan mungkin juga tersedar tentang beberapa perkara) selain berasa kagum (dan cemburu?) dengan bakat penulisan graduan jurusan ekonomi ini. Saranan saya kepada yang masih belum membaca BR, jangan menilai buku daripada kulitnya; ini bukan buku kanak-kanak, ini adalah buku untuk orang dewasa, bacalah dan hayatilah mesej yang tersirat di dalamnya.

**membaca buku ini juga buat saya rasa lapar nak makan burger, tapi burger tak baik untuk kesihatan, kolesterolnya mungkinkah juta-juta? (^_^)

---
Arirada

0 comments: