Dec 20, 2011

KK: cabaran 50 buku: (44) Dikau Tidak Pernah Jauh

Tajuk: Dikau Tidak Pernah Jauh
Penulis: Nur Hatija
Terbitan: Jemari Seni sdn bhd
ISBN: 978-967-0201-20-7
Harga- RM 18.00 (Sem M’sia) / RM 20.00 (S&S)

Kata Kulit Buku:

Letaklah Allah pada cinta yang paling utama. Cinta terhadap manusia tidak salah tetapi biarlah selari dengan kehendak agama...

Apakah erti cinta?
Cinta hanyalah omong kosong pada yang tidak sanggup berkorban demi cinta!

Kerana cinta, Fadhil meninggalkan kebahagiaan dunia dan belajar hidup zuhud.
Kerana cinta, Halina sanggup kehilangan kasih anak-anak.
Kerana cinta, Firdaus tenggelam dalam pelukan dunia;
dan kerana cinta akan Firdaus, Mardhiah sabar menunggu.

“Janji dengan saya, awak akan tunggu saya,” ucap Firdaus.
“Awak pun berjanji dengan saya. Jangan pernah melarikan diri daripada saya,” balas Mardhiah.


Tapi, kenapa kini Firdaus jadi lupa pada kata-kata yang pernah dia ucapkan dahulu? Mampukah mereka kenal erti cinta sebenar? Mampukah mereka berkorban demi mencari nikmat cinta itu?

* * *

NUR HATIJA menulis tentang makna cinta. Dikau Tidak Pernah Jauh membawa anda menghayati kisah cinta yang penuh teladan untuk mencari keikhlasan cinta yang sebenar.

Kata KK:

Buku ini hadiah dari ulasan cabaran 50 buku. Secara jujur, sangat perlahan untuk saya habis novel ini. kata kulit buku juga kurang mengujakan saya. Dengan kisah awal tentang Fadhil, Firdaus dan Aishah. Kemudian fasa kedua bermula apabila Firdaus melanjutkan pelajaran di pengajian tinggi tempatan. Kemudian kemuncaknya, apabila Firdaus bertemu dengan ibunya. Dimana titik tolak berubahnya seorang Firdaus yang alim menjadi seorang yang cintakan dunia – harta dan wanita.

Pendapat saya, mulianya Fadhil apabila dia memilih untuk hidup dengan serba kekurangan tetapi fadhil juga kelihatan pentingkan diri sendiri kerana dia membesarkan anak-anaknya tanpa membenarkan Firdaus melihat dunia yang sebenarnya. Walaupun dia telah cuba sedaya upaya untuk melindungi Firdaus tentang nikmat dunia. Juga tidak membenarkan anaknya untuk berdikari malah dimanjainya. Beruntung memang firdaus mempunyai Fadhil sebagai ayah. Tetapi fadhil seharusnya tahu kehidupan dunia makin mencabar.

Namun kesannya dapat dilihat apabila Firdaus tinggal bersama ibunya. Didikan ilmu agama yang diberi Fadhil masih belum cukup kuat untuk Firdaus hadapi realiti kehidupan barunya. Dengan mudah dia terpedaya dengan godaan adik tirinya. Malah hubungan Firdaus dengan teman-temannya masih belum cukup kuat kerana mereka masih belum mampu untuk dijadikan sebagai tempat untuk Firdaus berpaut. Mungkin NH sengaja membiarkan Firdaus berdakwah sendirian tanpa sokongan temannya dan menyebabkan Firdaus hanyut dengan nikmat dunia. Tetapi berdakwah bersendirian bukanlah jalan yang terbaik kerana akhirnya pasti akan jatuh.

Setelah menghadapi segalah cabaran,Firdaus mengikut jejak langkah ayahnya Fadhil. Memilih hidup meninggalkan dunia dan memilih Mardhiah sebagai teman hidup. Disitu saya sedikit kurang setuju kerana terlalu mudah dia menerima Mardhiah dan watak Tina dibiar tergantung walaupun ada dinyatakan dia bahagia hidup jauh dari keluarganya yang sebenarnya langsung tidak meninggalkan kesan pada kisah hidup Firdaus. O_o

Ada juga sedikit tidak logik, kursus pengajian yang diambil oleh Firdaus di sebuah universiti tempatan perlu dirujuk kembali. Mungkin tempat pengajian perlu tempat yang lebih kukuh bersesuaian dengan kursus pengajian yang diambilnya.

Mungkin ramai yang suka dengan DTPJ tetapi bagi jalan ceritanya sangat perlahan sehingga saya terasa penat dan mengambil masa yang lama untuk sampai muka terakhir. Entah kenapa akhir-akhir ini kebanyakan novel JS sangat mengecewakan.

---
khaulah khalid

0 comments: