Dec 31, 2011

Ain: Cabaran 50 Buku : (47) Ya Allah, Diakah Jodohku


Tajuk buku : Ya Allah, Diakah Jodohku
Penulis : Burhan Sodiq
Keluaran : Kemilau Publika Sdn. Bhd.
Halaman : 221 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Buku ini membicarakan soal yang selalu dibincangkan sejak akhir-akhir ini – hal jodoh. Benda fitrah yang bagi saya yang paling kompleks.

Pada awal buku , penulis banyak menceritakan perihal perkahwinan itu sendiri. Menceritakan tentang fitrah perkahwinan, penulis menekankan tentang anjuran untuk berkahwin. Diselitkan suatu hadis dimana ada seorang sahabat bertanya pada Rasulullah“ Wahai Rasulullah , sebaiknya kita membujang?”, namun Rasulullah melarang. Dan Allah melarang hamba-Nya mengharamkan apa yang sudah dihalalkan Allah. Itu pendahuluan yang disampaikan penulis.

Kemudian , bermula perbincangan mengenai “jodohku yang mana satu? “. Suka saya berkongsi suatu ayat dalam buku ini yang terkesan bagi saya :

“ Jodoh itu ditentukan oleh Allah. Lalu apakah bererti kita tidak mempunyai pilihan? Tentu sahaja ada. kita tidak pernah dipaksa memilih apa yang ALLAH telah tentukan. Dengan kehendak dan keinginan peribadi , kita berhak memilih siapa sahaja untuk menjadi jodoh kita. Tetapi dengan ilmu ALLAH Yang Maha Luas , Allah sudah tahu siapa yang akan kita pilih”

Menarik kan? Kita tidak pernah dipaksa tapi kita pasti akan ‘terpilih’ pasangan yang telah Allah tentukan pada kita.

Penulis turut berkongsi tips mencari jodoh buat mereka yang masih belum bertemu jodoh. Antaranya adalah berdoa padaNya dan dengan itu penulis turut berkongsi adab-adab berdoa. Selain itu , penulis ada juga berkongsi tanda-tanda seseorang itu mungkin jodoh kita. Tanda –tanda ini lebih kepada psikologi semata-mata.

Juga buku ini ada dikongsikan mengenai tahap keserasian dengan pasangan di mana penulis menghuraikan tentang beberapa teori psikologi untuk mengenali peribadi pasangan.

Juga penulis menghuraikan serba sedikit ciri-ciri pasangan yang perlu dicari sepertimana yang diceritakan dalam hadis Rasulullah iaitu carilah yang cantik parasnya , baik keturunannya, banyak hartanya dan yang paling baik agamanya. Namun pilihlah calon yang beragama kerana ia lebih baik daripada seluruh isi dunia.

Turut diselitkan dalam buku ini , kisah –kisah unik berkenaan jodoh. Ada kisah Nabi Musa yang bertemu jodoh dengan anak gadis Nabi Syu’aib. Juga kisah Andriej Ivanov dan Maria Petrova yang bertemu jodoh ketika mahu membunuh diri dan akhirnya ada kisah Julailib , kisah pemuda ansar di zaman Rasulullah.

Di akhir muka surat buku ini , penulis turut berkongsi beberapa doa dan juga mengenai solat istikharah itu sendiri.


Komen Ain Sabrina :

Untuk menulis serba sedikit mengenai buku ini , saya rasa susah. Malu pun ada dan dalam masa yang sama agak susah. Namun , saya cuba buang semua halangan untuk berkongsi juga serba sedikit.

Buku ini saya beli di saat saya rasa masalah emosi membelengu saya. Rasa malu untuk berkongsi dengan kawan mahupun keluarga , jadi saya lebih tegar simpan sendiri masalah itu dan berkongsi denganNYA. Namun persoalan masih tidak terjawab dan pastinya ia tidak datang begitu sahaja. Jadi apabila terpandang buku ini di kedai buku , tanpa banyak fikir saya terus ambil dan bayar di kaunter.

Pendapat saya , masalah ini pasti akan hinggap di hati semua dan hanya cara kita menghadapinya buat kita berbeza. Saya suka membaca dan rasa malu nak bercerita , jadi usaha saya menghadapinya adalah dengan membaca.

Bagi saya masalah emosi ini , adalah dugaan Allah buat saya. Rasa bercampur-campur , letih jadi cepat-cepat saya ingin keluar dari belenggu ini dan mencari penyelesaian. Buku ini adalah salah satu cara sahaja. Bagi saya cara ini lebih baik , daripada saya mendengar pendapat yang lain , yang rata-ratanya masih juga belum bertemu jodoh. ^^ Dan cara yang paling baik sebenarnya adalah kita kuatkan hati kita dan iman kita. Namun , tak mudah , ia perlukan masa.

Dan ada seorang pernah kata pada saya , masalah ini takkan selesai selagi kita tak kahwin. Walaupun bercinta bertahun-tahun , selagi hubungan itu tidak halal , selagi itu masalah emosi ini akan membelengu dan ketenangan itu tidak akan datang . Jadi , secara jujurnya cara paling baik nak ‘handle’ masalah ini adalah dekatkan diri pada NYA dan apabila sudah bersedia , dirilah ‘masjid’ itu. sekian. ^^

---
Ain Sabrina

0 comments: