Dec 31, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (50) : Komunikasi Intim


Tajuk Buku : Komunikasi Intim
Penulis : Abdullah Hassan & Ainon Mohd
Terbitan : PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd
Muka Surat : 176


Ulasan

Buku ini membantu mereka yang mempunyai krisis dalam perhubungan samaada hubungan suami isteri, kekasih, ibubapa dan anak-anak, hubungan sahabat ataupun adik beradik. Buku ini menyediakan banyak tips yang boleh dicuba dan diamalkan bagi membaik pulihkan sesuatu perhubungan. Pada pandangan saya, penulis banyak menyelitkan tips untuk pasangan suami isteri mahupun kekasih kerana.

Penulis menunjukkan cara komunikasi yang betul antara individu dengan individu lain untuk kebaikan sesuatu perhubungan. Komunikasi adalah suatu perkara penting yang perlu diperbaiki oleh setiap individu. Kadangkala cara komunikasi yang salah, kadangkala yang salahnya adalah perkataan yang diungkapkan. Penulis memaparkan beberapa contoh komunikasi yang salah agar pembaca lebih memahami dan membezakan dengan komunikasi yang betul.

Pada pandangan saya, semua harus mempelajari cara komunikasi yang betul dan praktikkan dalam kehidupan. Jika semua tahu kamunikasi yang betul pasti dunia ini akan lebih aman dan bahagia. Ini kerana jika dilihat sekeliling, ramai yang tidak pandai berkomunikasi dengan betul. Lihatlah pepatah melayu “kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa”. Selain itu, mengapa orang sering mengatakan bahawa “diam itu lebih baik dari berbicara”? ini kerana ramai yang tidak pandai komunikasi yang betul. Dengan lidah boleh menyebabkan dunia huru-hara. Palajarilah komunikasi yang betul dengan membaca buku “Komunikasi Intim” karya Abdullah Hassan dan Ainon Mohd. Anda seperti kanak-kanak yang baru belajar berkata-kata! Ubahlah cara komunikasi yang salah dengan komunikasi yang betul. Orang pasti akan lebih menghormati anda jika anda berkomunikasi dengan bijak


Petikan Pilihan

Mengurut Ego Lelaki

Bagaimanakah caranya ego lelaki dapat disegarkan? Alat untuk mengurut ego lelaki ialah kata-kata. Apabila lelaki bercakap dengan pasangannya, dia bukan mahu mendengar satu ataupun dua perkataan sebagai jawapan. Dia mahu mendengar apa yang disebalik kata-kata itu. Contohnya: mengesahkan apa yang dikatakan seperti “Saya setuju dengan pandangan abang”,”Betul kata abang tu” atau dengan cara menggambarkan perasaan positif seperti “Seronoknya abang dah balik”, “Abang ni pandai mengusik saya la”, ataupun dengan cara menyatakan persetujuan seperti “Idea abang itu memang baik”.


Kulit Belakang Buku

Panduan menjalinkan hubungan persahabatan, kekeluargaan dan kasih sayang yang memuaskan dan berkekalan

Buku ini menerangkan satu persatu teknik-teknik komunikasi yang dapat mencipta perhubungan peribadi yang memuaskan kedua-dua belah pihak. Pada waktu yang sama ia juga menerangkan ciri-ciri tennik yang salah yang membahayakan perhubungan.

Turut diterangkan ialah faktor-faktor yang membezakan keperluan psikologi antara lelaki dan perempuan yang mempengaruhi ciri-ciri komunikasi mereka.

Prinsip komunikasi interpersonal untuk semua perhubungan peribadi adalah serupa, sama ada perhubungan itu adalah di antara rakan-rakan, sahabat, ibubapa dengan anak-anak, adik-beradik, suami isteri mahupun antara kekasih.

Kajian yang dijalankan oleh pakar-pakar psikologi perhubungan mendapati mereka dapat meramalkan dengan 99 peratus ketepatan, mana pasangan yang akan kekal dan mana yang sebaliknya, hanya dengan memerhatikan ciri-ciri komunikasi yang mereka gunakan/ ini membuktikan bagaimana pentingnya seseorang itu mempelajari teknik-teknik komunikasi interpersonal yang betul untuk menjalinkan hubungan yang berkekalan.

---
Nur Amalina

0 comments: