Dec 28, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (44) 5 TAHUN 5 BULAN

5 TAHUN 5 BULAN
Penulis : Hlovate
Halaman : 509
Harga : RM 21.00
Terbitan : Jemari Seni
Cetakan 1, 2 & 3 - 2007
Cetakan 4 - 2008
Cetakan 5 & 6 - 2009
Cetakan 7 - 2010


Secara ringkas :

Sementara menunggu keputusan interviewnya untuk keluar negara Ana menjadi orang gaji di rumah Encik Latfy. Tak lama cuma 3 bulan sahaja., tetapi 3 bulan tu bertukar menjadi satu tempoh yang lama bagi Ana dengan kehadiran Afiq, Along Serbia yang tau nak menyusahkan hidup Ana saja.

“Ini bukan asam pedas ni. Dah macam masam kelat pedas aje. Masin sangatlah ni… lain kali nak letak garam banyak mana timbanglah dulu.”

“Nak bagi kita orang kena diabetes ke Cik Ana oi…?”

“Bancuh Along kopi O. Kurang gula. Tapi campur honey.”

Banyak betul kerenah Along tu sampai buatkan Ana menyampah sangat dengan Along Serbia tu, tau nak menyusahkan hidupnya sahaja… tapi betullah orang tua-tua cakap, jangan benci berlebihan lama-lama nanti boleh jadi sayang!

Bila Ana dapat sambung belajar ke luar negara dan perlu berhenti kerja, Along dah mula rasakan kehilangan Ana. Mereka jauh tapi dekat… teknologi menjadi penghubung mereka. hubungan Ana dengan Along semakin baik dan sampai suatu hari Along mengambil langkah yang lebih berani…

Melamar Ana menjadi isterinya… =)

5 Tahun 5 Bulan… kalau dah jodoh tak kemana…


Komen saya :

Hlovate, novelis kegemaran saya. =) Boleh dikatakan semua novelnya sangat-sangat best, santai tetapi pada masa yang sama ada nilai positif untuk kita jadikan tauladan. Itu yang pasti.

Novel 5 Tahun 5 Bulan nie sangat menarik ya. Suka watak Ana orang gaji paling sempoi abad ke-20 nie. Bukan setakat pandai masak segala jenis makanan tetapi pelajar perubatan lulusan luar negara! Pernah ada orang gaji bakal jadi doktor? Memang hebat.

Seperti yang kebanyakkan orang tahu, Hlovate terkenal dengan gaya penulisannya yang santai dan dekat dengan hati pembaca. Bila kit abaca novel Hlovate terasa kita pun sama ada dalam novel tu sebagai watak tambahan. Seolah-olah kita tengah bercakap dengan watak dalam novel tu. Tu pendapat saya la.

Kemudian, jalan ceritanya pun best dan lawak, suka bila Ana dengan Along gaduh. Suka bila Along mengusik Ana dengan suruh Ana masak macam-macam kemudian complaint tu kurang nie terlebih. Pendek kata ada sajalah yang nak dikomennya tapi yang kelakar tu makan sampai habis.

Saya suka ending cerita nie, memang penghujungnya kita boleh jangkakan Ana dengan Along tapi bagi saya penamatnya lain dari yang lain. Pernah kita dengar orang bahasakan suaminya Along? Tak pernahkan…


XX Quotes : Rugi kalau tak beli karya Hlovate! Hlovate novelis terbaik… =)

0 comments: