Dec 23, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku : (31) Teknik Belajar Berkesan

Tajuk Buku : Teknik Belajar Berkesan
Penulis : Hasnan Kasan
Terbitan : As-Syabab Media
Muka Surat : 94

Ulasan

Buku “Teknik Belajar Berkesan” banyak mengajar pembaca terutamanya mereka yang bergelar pelajar mengenai teknik-teknik pembelajaran yang betul, persediaan sebelum belajar dan teknik mengulangkaji. Selain itu, buku ini mengajar pembaca mengatasi masalah yang sering melanda pelajar iaitu malas, tidak memahami mata pelajaran, lupa, letih, kurang tumpuan, fikiran berserabut, gangguan perasaan dan lain-lain.

Buku terbitan As-Syabab ini dapat membawa pelajar lebih dekat dengan kejayaan yang sememangnya menjadi impian setiap pelajar. Kejayaan bukan untuk mereka yang bijak tetapi kejayaan untuk mereka yang belajar dengan teknik yang betul di samping bijak mengatur masa. Jika anda inginkan kejayaan, bacalah buku ini kerana buku ini dapat membantu anda. Dan sekiranya anda mengamalkan ilmu-ilmu yang dikongsikan oleh penulis ini, percayalah, anda sudah semakin hampir dengan kejayaan!


Petikan Pilihan 1

Latihan Dan Ulangan

Latihan dan ulangan adalah factor pembantu yang boleh mengekalkan maklumat dalam ingatan. Begitu juga dengan mempraktikkan dalam kehidupan seharian. Sistem ini hendaklah dilakukan dengan perhatian dan kefahaman. “Latihan dan ulangan kosong” tidak memberi faedah kepada pelajar.


Petikan Pilihan 2

Membahagikan Kerja Pada Masa Yang Berasingan

Maklumat yang banyak tidak akan kekal lama dalam ingatan sekiranya ia diterima secara serentak. Maklumat sama seperti ubat yang mesti dimakan pada waktu yang berasingan.

Sekiranya banyak pelajaran yang hendak dihafal, adalah lebih baik jika dibahagikan kepada beberapa waktu yang berasingan. Hafallah secara beransur-ansursedikit demi sedikit. Cara ini lebih baik dari menghafal terus menerus tanpa henti.


Kulit Belakang Buku

Kecemerlangan dalam bidang akademik di tanpa mengira peringkat adalah satu idaman yang diharapkan berhasil oleh pelajar, ibubapa dan pihak berwajib. Namun realitinya untuk mencapai impian ini bukanlah suatu perkara mudah yang boleh dicapai dengan hanya sekadar angan-angan kosong tanpa usaha yang gigih.

Kebijaksanaan semata-mata tanpa disertai dengan pengurusan pembelajaran yang berkesan tidak akan menjamin kejayaan yang diharap-harapkan. Berbagai aspek perlu digembeling dalam memastikan kejayaan dalam bidang akademik dapat dicapai. Kecemerlangan ini bertambah penting bagi pelajar-pelajar Islam, kerana ia merupakan salah satu peranan membimbing pelajar-pelajar ini untuk mencapai kejayaan dalam pelajaran dan peperiksaan. buku kecil ini telah dikarang sebagai panduan mereka berdepan dengan mata pelajaran.

Antara penekanan-penekanan yang terdapat dalam buku ini termasuklah bentuk dorongan yang paling berkesan bagi pelajar untuk membolehkan mereka mengerah tenaga menghadapi pelajaran, teknik-teknik dan pendekatan-pendekatan yang berkesan untuk mereka memahami dan mengingati pelajaran samaad yang mudah atau yang susah. Tidak dinafikan juga kadang-kadang pelajar mempunyai keinginan dan semangat yang tinggi, tetapi mereka berdepan dengan beberapa masalah dan rintingan untuk memahami dan mengingati pelajaran yang di pelajari.

Masalah dan rintingan ini juga turut dibincangkan dalam buku kecil ini. Kebanyakan masalah yang didedahkan adalah yang berbentuk praktikal dan kerap dihadapi oleh pelajar. Tidak ketinggalan juga dibincangkan dalam buku ini ialah panduan-panduan kerohanian yang tidak kurang penting peranannya dalam memberikan dorongan dan kekuatan semangat kepada pelajar untuk berdepan dengan pelajaran dan segala macam masalah dalam proses pembelajaran yang dijalani.

---
Nur Amalina

0 comments: