Dec 31, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (42) : Benarkah Nabi Isa Disalib


Tajuk Buku : Benarkah Nabi Isa Disalib
Penulis : Rashidy Jamil Muhammad Ar Rashid
Terbitan : Tuan Sharifah Islamic Foundation
Muka Surat : 38

Ulasan

Buku ini memaparkan pengalaman penulis berdialog dengan paderi-paderi di Malaysia. Pembaca boleh lihat kebijaksanaan penulis menjawab setiap soalan yang di ajukan oleh paderi kepada penulis. Banyak pengetahuan baru yang kita dapat lihat daripada dialog mereka dan pembaca dapat lihat kebenarannya agama Islam. Selain itu, pembaca boleh lihat cara paderi menjawab soalan yang di ajukan oleh penulis kepadanya.

Pembaca seolah-olah menghafal kitab bible apabila beliau mencelah setiap jawapan yang diberikan oleh paderi dengan dalil-dalil yang bercanggah dalam bible itu sendiri. Keunikan cara penulis menjawab setiap soalan mengagumkan saya dan saya pasti sesiapa sahaja yang membaca buku ini akan kagum dengan cara jawapan yang diberikan oleh penulis. Pembaca akan lebih yakin dengan kebesaran Allah apabila dalil-dalil al-Quran juga digunakan oleh penulis.

Buku senipis 38 muka surat ini tidak puas dibaca sekali sahaja, bahkan saya membaca berulang kali kerana setiap dialog mereka menambahkan ilmu pengetahuan kepada saya mengenai agama Kristian yang sememangnya saya kurang pengetahuan tentangnya. Saya menyarankan agar buku ini dibaca oleh setiap orang Islam kerana saya yakin buku ini sedikit sebanyak dapat membuka mata umat Islam tentang agama Kristian dan meningkatkan keimanan kepada Allah dan meyakinkan akan kebenaran agama Islam.

Petikan Pilihan

Orang-orang Kristian juga percaya bahawa kisah penyembelihan Ishak oleh Nabi Ibrahim adalah gambaran awal dari Allah S.W.T bahawa Jesus akan disalib untuk menebus dosa warisan manusia.

Ketika berbincang dengan seorang Paderi dan isterinya tentang “Benarkah Ishak yang disembelih? Saya berkata kepada beliay, “Uncle, kami sebagai Muslim percaya bahawa Ismail yang telah dikorbankan bukan Ishak sebagaimana yang dipercayai oleh orang-orang Kristian.

Walaupun Kristian membuktikan hujah mereka melalui Old Testament, sebagaimana yang dinyatakan dalam buku kejadian bab 22 ayat 2 :

“Pergilah ke tanah Moria dengan Ishak, anakmu yang tunggal, yang sangat engkay kasihi. Di situ, di sebuah gunung yang akan Ku tunjukkan kepadamu, persembahkanlah anakmu sebagai korban untuk menyenangkan hatiKu”

Namun, kitab Bible sendiri menolak hujah ini!. Saya meneruskan lagi dengan berkata: “Cubalah kita lihat di dalam Old Testament, buku kejadian bab 16 ayat 15-16, di mana Bible telah menyatakan:

“Kemusian Hegar (Hajar) melahirkan seorang anak lelaki, lalu Abram (Ibrahim) bapa anak itu menamakan dia Ismail. Pada masa itu Abram berumur 86 tahun.

Dan bandingkan pula dengan Old Testament, buku kejadian bab 21 ayat 5 ini:

“Ibrahim berumur 100 tahun ketika Ishak dilahirkan.

Dengan menggunakan ‘White Board’ yang ada di dalam gereja tersebut, saya melakarkan ayat-ayat tadi agar beliau dapat memerhatikan dengan jelas tentang ‘keistimewaan’ ayat-ayat ini.



Kulit Belakang Buku

Pada mulanya saya menyangka beliau seorang Arab Muslim, tetapi setelah beliau memperkenalkan diri sebagai Roger dan menyatakan beliau seorang Kristian Protestan dari Jamaica, saya segera mengambil peluang keemasan itu dengan bertanya :

“Uncle, do you believe god (Jesus) died for three days and three nights?

(Adakah tuan percaya bahawa Tuhan (Nabi Isa) telah mati tiga hari tiga malam?)

Beliau tersenyum sambil berkata: “This is a very interesting question.”

Saya menunggu agar Uncle Roger meneruskan jawapannya, tetapi apabila saya melihat beliau seperti ingin lari dari menjawab soalan tersebut, saya ulangi semula soalan itu untuk kali kedua.

---
Nur Amalina

0 comments: