Dec 21, 2011

Aimie:Cabaran 50 Buku: (80) Bohemian

Penulis: Imaen
Penerbit: Jemari Seni Publishing
ISBN 978-967-5118-03-6
Harga: RM20.00
M/S: 472
Cetakan 1 – Jun 2008
Cetakan 2 – Disember 2008


Blurb:

Cinta membuat kita tidak memandang apa-apa yang datang daripada kita, walaupun ia sebesar mana sekalipun. Sebaliknya, kita hanya akan memandang apa-apa yang datang daripada orang yang kita cintai, walau sekecil mana pun. Cinta membuat kita membuang sifat sendiri, dan mengambil sifatnya sebagai ganti.

Aku
pemain muzik jalanan
melayari malaysiakini.com
merambu-rambu cari duit
pakai seluar bertampal di lutut
berambut panjang cecah bahu


Dia
seorang peguam
baca Business Times
gaji ribu-ribu
pakai skirt nampak lutut
berambut copper blonde celup



Siapakah dia yang berani mencuri tenang dan damaiku, lalu menggantikan ia dengan resah gelisah?

Siapakah dia berana merampas hening bening malam dengan huru-hara yang tidak keruan ini?

Siapakah dia yang berani mengusik lenaku dengan bayangannya?

Dia, yang tidak pernah ada dalam senarai bidadari anganku!
Tidak pernah sekalipun wujud dalam daftar mimpiku!

Dia, yang dari hujung kaki hingga hujung rambut bukanlah perempuan yang aku mohon lewat doa-doaku kepada Tuhan!


Kak Chik menukil:

Karya yang masih mendapati tempat di hati KakChik dari penulis ini walaupun bahasa@perkataan yang digunakan sesetengah memang susah KakChik nak hadam. Karya yang ada terselit unsur thriller dan ayat-ayat cinta yang masih sopan memang mampu menambat hati KakChik.

KakChik suka jalan penulis mengolah watak Fadlan walaupun di akhir-akhirnya kita bagaikan nampak dia sedikit terlalai dan memang melaras dengan apa yang dicetak pada rangkap pertama di kulit belakang buku ini.

Unsur thriller yang melibatkan Suhaimi yang buat KakChik sesak nafas dan kadang kala rasa macam nak main tipu belek dan baca muka surat terakhir. Hehehe. Walaupun pada KakChik rasa macam tak puas kerana plot thriller tu sedikit sahaja dan debarnya tidak sekencang ketika membaca Vendeta, karya penulis sebelum ini.

Penulis masih lagi menggunakan kaedah sindiran secara halus walaupun kadang-kadang rasa macam terpanar pijar muka macam kena cili giling. Kerana memang sudah lumrah manusia sukar untuk menerima sesuatu yang terjamin, apatah lagi kerjaya itu sesuatu yang amat penting dan bagai maruah bagi seorang yang bergelar lelaki

Kalau nak tahu kisah Fadlan dan Nadira dan peristiwa apa yang Suhaimi saksikan masa tunggu kekasih hati dalam gelap tu, silalah baca karya ini. Memang karya yang tidak mengecewakan kerana mengandungi pelbagai perkara dari pelbagai sudut yang diberi penjelasan dengan cara yang tersendiri.


P/S: Terima kasih pada JS untuk hadiah Jom Lomba Baca Julai 2011.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-

(^__^)

0 comments: