Dec 13, 2011

R: Cabaran 50 Buku (82) Blues Retro


Blues Retro
Penulis: Imaen
Terbitan JS Adiwarna Si Manis 17
Editor: Noor Suraya bt. Adnan Sallehudin
RM17.00
Sabah/Sarawak: RM19.00
351 muka surat


"Empat semester yang indah..."


Walaupun Ghazi yang dibuang universiti dan tak dapat meneruskan hubungan kasih dengan Nik Farhana, aku lebih kesiankan Nik Farhana kerana ada bonda dan keluarga yang begitu mengagungkan status, mengongkong dan calon suaminya yang sombong, angkuh, bongkak dan pendengki bernama Tengku Nordin. Bayangkan jalan hidup yang bakal ditempuhinya apabila dikelilingi manusia-manusia sebegini.


Perjalanan untuk berkahwin lari dengan Ghazi telah membuka mata Nik Farhana bagaimanakah jalan hidupnya nanti jika dia memilih untuk bersama Ghazi. Tak semua orang dapat mengharungi segalanya sebaik Ghazi, mungkin Nik Farhana sendiri tidak akan mampu hidup bersama Ghazi walaupun cintanya setinggi gunung buat Ghazi.


Ghazi adalah jejaka yang menjadi matang berdasarkan perjalanan hidupnya bukan hanya bergantung kepada akademik semata-mata. Letaklah dia di mana sahaja, dia pasti akan menikmati hidup sebaiknya; with or without Nik Farhana. Aku rasa Ghazi yang dari keluarga miskin itu jauh lebih bertuah berbanding Nik Farhana yang berketurunan raja-raja.


Cerita yang membuat kita terfikir bertuahkah jika kita kaya raya dan malangkah jika kita miskin. Dari golongan mana pun kita datang, kita boleh mengubah nasib kita sendiri dengan usaha. Dugaan yang Allah kirimkan adalah untuk menguji keimanan kita. Blues Retro adalah cerita cinta yang penuh dugaan. Beginilah cara Ghazi mengharunginya...


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku


Nasi lemak buah bidara,
sayang selasih hamba lurutkan;
buang emak buang saudara,
kerana kasih hamba turutkan.



"Ghazi, kita kahwin lari!" kata Nik Farhana.
Hampir tersembur jus tembikai daripada mulut Ghazi.
"Apa dia?"
"Kita kahwin lari." Suara Nik Farhana berbunyi serius.
"Hana jangan main-main!"
"Saya serius ni!"


Berjayakah Ghazi, siswa antropologi dan Nik Farhana, siswi perubatan di Universiti Lembah Pantai kahwin lari ke sempadan Siam?


****
IMAEN memang diakui pembacanya sebagai penulis yang punya bahasa yang mantap lagi tajam. Kini lulusan Sarjana Muda Ekonomi daripada Universiti Malaya beralih arah, bertekad mahu 'memperkenalkan semula' sastera yang indah dan berisi pada generasi MTV dan Facebook.

0 comments: