Dec 21, 2011

Azim : Cabaran 50 Buku : (6) Lili Buat Najah

Tajuk Novel : Lily Buat Najah
Pengarang: Nazurah Aishah
Penerbit : Jemari Seni Publishing
ISBN : 978-967-5118-02-9

Ulasan :

Lili Buat Najah merupakan novel yang saya beli disebabkan hasutan kawan-kawan. Kata mereka, Lili Buat Najah merupakan sebuah novel yang akan membuatkan kita menitiskan air mata. Ya. Pernyataan itu benar sekali. Basah selimut dibuatnya.

Mula-mula membaca sudah terasa kemanisan novel ini. Namun, kehadiran watak ibu kepada Najah menimbulkan rasa geram dalam hati saya. Ibunya itu tidak mahu menerima kehadiran Tasha sebagai isteri Najah. Sebak juga tatkala membaca bahagian ibu Najah mengamuk sakan semasa Tasha mengandung (semasa itu belum tahu lagi Tasha mengandung).

Selain dari itu, sudah tidak ada lagi watak-watak yang membuatkan saya geram. Penceritaannya yang santai, memang menarik bagi pembaca seperti saya.

Tapi, tatkala sampai di penghujungnya, novel ini mula bertukar kepada sebuah novel yang sedih. Amat kontra dengan bab-bab sebelum itu, yang mempamerkan keriangan hidup berumah tangga Tasha dan Najah. Sehinggalah pada akhirnya, tidak kering air mata saya mengalir membacanya sehinggalah tamat pada muka surat terakhir.

Tatkala selesai membaca novel ini, barulah saya tahu maksud sebenar ‘Lili Buat Najah’.

---
Azim

0 comments: