Dec 28, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (45) DEAR YAYAH

DEAR YAYAH
Penulis : Farihah Iskandar
Halaman : 146
Harga : RM 14.00
Terbitan : PTS One
Cetakan 1 & 2 - 2006
Cetakan 3 - 2007
Cetakan 4 - 2008
Cetakan 5 & 6 - 2009


Secara ringkas :

Menceritakan tentang kisah seorang remaja yang bernama Jihan dalam menjalani kehidupan seharian sebagai seorang remaja dan ditemani kawan-kawannya dan juga diarinya. Yayah! Setiap kali dia mencatit sesuatu di dalam diari tu, pasti dia akan mulakan dengan ayat DEAR YAYAH.

Jihan bukannya tak pernah ada kawan lelaki tetapi sekadar untuk bermain dan bergila-gila sekali tu adalah. Sebab tu dengan Hazman, Jihan rasa lain… rasa yang melibatkan hati dan perasaan. Hazman pula rajin menulis surat buat Jihan dan posmen tak berbayarnya sudah pastilah Suria bestfriend Jihan.

Setiap kali Hazman menulis surat padanya pasti Jihan akan membalasnya kembali dan mencatitkan dalam diarinya, terasa hidupnya indah saja dengan kehadirannya Hazman. Agaknya sebab itu ramai rakan sekolahnya ada ‘boyfriend’ sebab diri sentiasa rasa bahagia. Tetapi… terjadi satu peritiswa yang membuatkan Jihan menjauhkan diri dari Hazman.

Itu kisah Jihan, Suria juga ada meminati seorang lelaki yang bernama Khairi. Malangnya Khairi tidak tahu Suria sukakannya… tetapi muncul pula IK yang sentiasa mengirimkan kad yang cute-cute untuk Suria!

Siapa IK? Kenapa Jihan tiba-tiba hendak menyepi diri dari Hazman? Sama-sama kita salami kisah hidup Jihan dan kawan-kawannya melalui DEAR YAYAH.


Komen saya :

Cerita cinta remaja yang sangat-sangat sweet! Sangat sesuai untuk gadis-gadis remaja diluar sana ya. Dan yang paling penting memang tak rugi kalau beli DEAR YAYAH! Sebab memang best… =)

Penulis cuba ketengahkan cerita cinta remaja zaman sekarang di alam persekolahan dengan cara yang comel dan sweet sangat. Saya suka baca kisah Jihan dengan Hazman cara mereka berhubung sangat old style guna surat! Tetapi tak payah guna setem sebab ada posmen tak berbayar tolong poskan. Comel kan? Cerita Suria pun menarik bagi saya. Diam-diam menyukai Khairi tetapi tak berani nak beritahu kepada tuan punya badan, hari-hari hanya berani tengok dari jauh saja. Cute sangat… hehe. Kemudian bila IK, lelaki misteri menghantar kad-kad cute untuk Suria buat saya kagum la jugak. Wa, budak sekolah pun pandai berkata-kata… senang cakap romantik! Hehe.

Seronok-seronok jugak nilai pengajaran tetap tidak dilupakan. Walaupun Jihan dan Hazman ‘berkawan’ tetapi mereka tak mengabaikan pelajaran masing-masing! Ini yang penulis cuba sampaikan. Berkasih boleh tetapi kena ada batasan dan jangan lalai.

Dear Yayah nie bersiri kalau nak tahu kisah Jihan dan Hazman kenalah beli siri yang lain. Jangan risau memang tak rugi beli buku cerita nie sebab memang menarik. Saya berani jamin. =)

XX Quotes : Rugi tak baca Dear Yayah… sangat-sangat menghiburkan. =)

2 comments:

Miss FF said...

FF tak pernah baca lagi dear yayah tapi FF yakin yg dear yayah ni best sbbnya FF pernah baca dear yayah 2.. mmg gaya penulisan dan penceritaannya sgt menarik.. sbb ianya ringan, means cerita dia tak berat sgt.. dan FF suka sbb garapan cerita itu sendiri.. dia buat kita rasa persahabatan itu sgtlah indah dgn cara yg tersendiri.. tambah pula, ilustrasi pada setiap helaian buku tu sendiri, menarik dan comel..
p/s: after all, i'm not a good commentor but dear yayah 2 is surely very good and interesting.. he3..

zana said...

betul! sangat setuju dgn statement FF pasal dear yayah... dia ajar kita mcm mn indahnya persahabatan tu. =) who says u r not good commentor?? komen yg bernas tu.. =)