Dec 29, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (51) SUAMI YANG KUBENCI

SUAMI YANG KUBENCI
Penulis : E-man Sufi
Halaman : 544
Harga : RM 20.00
Terbitan : Karya Seni
Cetakan 1 - 2011


Secara ringkas :

Hannah Maryam dan Uwais Ukasyah mereka disatukan atas permintaan tok ayah yang mahu menutup malu keluarga kerana tuning Hannah, Tengku Muiz ditangkap khalwat dengan perempuan lain seminggu sebelum tarikh perkahwinan mereka. Bagi Hannah, Uwais memang tak layak memilikinya sebagai seorang isteri hanya kerana dia seorang CEO dan Uwais hanya seorang penjual burger! Mana layak enggang dengan pipit terbang bersama. Sebab tu, Hannah sentiasa memandang rendah kepada Uwais.

Selepas berkahwin, boleh dikatakan setiap hari mereka bergaduh! Hannah tak habis-habis menyakitkan hati Uwais dengan kata-katanya yang pedih, ada sahaja yang tak kena tentang Uwais di matanya. Uwais pula suka menjawab membuatkan Hannah bertambah angin dengan lelaki itu.

Tapi adegan ‘Kucing dengan anjing’ tu hanya berlaku bila tinggal mereka berdua saja. Depan keluarga masing-masing berlakon seperti pasangan bahagia! Silap hari bulan Grammy Award pun mereka boleh gondol… tapi yang sebetulnya Hannah tu cuma ego. Ego nak mengaku yang dia sebenarnya dah mula sukakan Uwais. Bila Batrisya, cikgu muda yang ayu dan sopan santun muncul Hannah mula cemburu.

Fawaz sepupu kepada Hannah, dari dulu lagi sukakan Hannah tetapi membawa diri bila Hannah membuat keputusan untuk kahwin dengan Tengku Muiz. Cara Fawaz melayan Hannah menaikkan api cemburu Uwais. Dua-dua saling cemburu tapi tak mahu mengaku! Ego tinggi melangit…

Bagi Hannah Uwais tu Suami Yang Kubenci! Tapi persoalannya selamanya ke benci?? =)


Komen saya :

Jalan cerita agaknya dah boleh kita agak kan? dari benci jadi cinta dan sayang tapi… tapi! Ha, ada tapinya… cerita nie tetap best! Tak tipu memang best dan kelakar. Bila kita dah mula baca walaupun kita tau apa akan jadi seterusnya kita tetap nak baca sampai habis. Kita tetap nak tau apa jadi dengan Uwais dengan Hannah sebab ayat yang penulis guna bagi saya memang buat kita teruja nak baca sampai penghujungnya.

Suka ja baca cerita nie tambah-tambah bahagian Uwais dengan Hannah gaduh… Hannah pulak jenis pantang dicabar. Masa Uwais cabar Hannah pecahkan tingkap kereta Mini Cooper buruk dia tu Hannah dengan selambanya pecahkan tingkap kereta tu macam tak ada perasaan. Hish, extreme betul… tu baru satu adegan. Banyak lagi adegan yang boleh buat kita gelak.

Kemudian, saya suka watak sampingan Fawaz dengan Batrisya yang bagi saya salah satu penghidup jalan cerita Suami Yang Kubenci nie. Rasa sweet ja masa Fawaz nak mengorat Batrisya… bayangkanlah dari jejak kaki ke surau tiba-tiba kena jadi mat surau? Tak apa berubah ke arah kebaikkan kan? Batrisya pun boleh tahan jugak jual mahalnya… tapi lama-lama cair jugak…

Tarikan lain bagi novel nie bagi saya adalah nama watak tu. Bab menamakan watak dalam novel memang saya tabik la dekat penulis. Nama watak semua sedap-sedap… silap haribulan ada ja orang ambil letak dekat nama anak diorang… hehe. Uwais Ukasyah dengan Hannah Maryam… nama anak-anak diorang lagi sedap Unais Ukasyah, Hannah Nafisatul Ilmi dengan Daqiq Mumtazul Hayat… berbelit lidah tapi maksud nama-nama nie memang bagus-bagus. =)

Apa pun SYK memang berbaloi di beli buat penghilang stress study. Hehe.


XX Quotes : Siapa-siapa yang belum beli lagi novel nie, bolehlah dapatkannya sekarang. Sure gelak punya… =)

3 comments:

E-man Sufi said...

terima kasih untuk review yg menarik..^^

miss desouleater said...

cter dia mmg best pun :) berbaloi-baloi...

zana said...

e-man sufi welcome dear... =)memang best pun cerita nie.

a'ah kan? berbaloi2... hehe