Dec 23, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (33) : Petua Pelajar Cemerlang

Tajuk Buku : Petua Pelajar Cemerlang
Penulis : Dato’ Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah & Hj. Muhammad Zakaria
Terbitan : Telaga Biru Sdn Bhd
Muka Surat : 104

Ulasan

Pelbagai petua untuk cemerlang dalam pelajaran boleh didapati daripada buku “Petua Pelajar Cemerlang” yang dikongsi oleh pakar motivasi terkenal iaitu Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah. Berjaya dalam pelajaran adalah impian setiap pelajar tetapi untuk mencapai impian tersebut bukan mudah, hanya mereka yang belajar dengan cara yang betul dan bersungguh-sungguh sahaja berjaya mencapai kejayaan. Dimana mahu mengetahui cara belajar dan mengulangkaji yang betul? Buku ini bakal memberikan kepuasan bagi pelajar yang masih mencari-cari kaedah pembelajaran yang berkesan.

Selain kaedah pembelajaran, penulis juga menekankan kejayaan lebih berkat dengan menjaga hubungan dengan Allah dan makhluk terutamanya ibubapa dan guru-guru. Di samping itu, pakar motivasi Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah menekankan penjagaan fizikal yang baik serta pemakanan yang seimbang untuk membantu perjalanan pembelajaran yang teratur. Buku terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd. ini diselitkan dengan gambar-gambar yang menarik dan kata-kata semangat yang bakal menaikkan semangat pelajar untuk belajar. Kertas yang digunakan juga sangat berkualiti dan saya yakin pembaca pasti berpuas hati dengan buku ini, bukan sahaja dengan fizikal buku ini tetapi dengan ilmu dan tips yang disediakan dalam buku ini.


Petikan Pilihan 1

Petua 2 : Menggunakan Kedua-dua Belah Otak Ketika Belajar

Aplikasikan kedua-dua belah otak dengan melibatkan kedua-dua belah anggota badan (tangan) ketika belajar. Untuk menjadi pelajar cemerlang, kita hendaklah menggunakan kedua-dua belah otak ketika belajar. Orang yang bijak, rasional dan kuat berfikir banyak menggunakan otak kiri. Orang seni pula banyak menggunakan otak kiri.


Petikan Pilihan 1

Petua 7 : Selang selikan Rehat Ketika Belajar

Pelajar paling produktif belajar banyak perkara dalam masa yang paling singkat.
Jangan belajar terus menerus dalam jangka masa yang panjang. Anda akan merasa letih. Keupayaan otak anda untuk menerima pembelajaran akan menurun. Anda akan mengalami masa yang tidak produktif.


Kulit Belakang Buku

• Panduan pelajar dan remaja untuk mencapai kecemerlangan akademik serentak dengan peningkatan sahsiah

• Teks dipermudahkan dalam bentuk nota ringkas dan sub-tajuk untuk memudahkan anda merujuk mengikut tajuk

• Gambar foto dan ilustrasi member penjelasan secara praktik bahawa kecemerlangan adalah benar dan realiti serta mudah dicapai

• Gambarajah, carta dan jadual menerangkan langkah yang efisyen menuju kecemerlangan

---
Nur Amalina

0 comments: