Dec 31, 2011

Ain: Cabaran 50 Buku : (46) 10 Powerful Phrase for Positive People.


Tajuk buku : 10 Powerful Phrase for Positive People.
Penulis : Rich Devos
Keluaran : Center Street
Halaman : 169 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Seperti tajuknya , buku ini cuba menyalurkan unsur-unsur positif melalui perkataan-perkataan mudah yang sering juga keluar dari mulut kita.

Perkataan pertama : “ I’m wrong” – saya bersalah. Menurut penulis , dia mulakan dengan I’m wrong kerana perkataan ini paling susah untuk diluahkan. Ia seakan menjatuhkan ego diri sendiri. Penulis sebagai orang besar ( ‘founder amway’) berkata dengan perkataan ajaib ini kita mampu membuatkan orang di sekeliling kita lebih hormat kita sebenarnya.

Perkataan kedua : “I’m sorry”- saya minta maaf. Kata penulis lagi , perkaatan pertama dan kedua saling berkait rapat. Untuk berkata “I’m wrong” anda juga mungkin akan berkata “I’m sorry” juga. Dengan dua perkataan , suatu pergaduhan boleh terlerai dengan mudah.

Perkataan ketiga : “ you can do it” – Anda boleh . penulis pernah ditanya seorang anak muda mengenai apakah perkara paling penting yang dia perlu tahu , dan jawapan penulis tentulah – “ u can do it”. ini adalah kata hikmah yang mampu menyalurkan satu semangat kepada setiap orang yang mendengar. Penulis turut berkongsi kisah hidupnya sebelum menjadi pengerusi Amway.

Perkataan keempat : “ I believe in you “. Perkataan ini lebih ajaib daripada perkataan ketiga. Kepercayaan kepada seseorang yang dia boleh melakukannya lebih kuat impaknya berbanding memberi semangat kepada seseorang itu.

Perkaatan kelima : “ I’m proud of you “. Satu lagi perkataan ajaib yang mudah. Manusia ini kadang-kadang perlukan penghargaan dan penghargaan tak perlu kan kos yang tinggi , cukup dengan kata-kata. Penulis mengulas perkataan ini lebih kepada peranan ibubapa kepada anak ataupun antara suami isteri.

Perkataan keenam : “ thank you “ – terima kasih. Satu lagi bentuk penghargaan. Ia sebagai petanda kita menghargai segala pertolongan mahupun bantuan dia.

Perkataan ketujuh : “ I need you “- saya perlukan awak. Perkataan mudah menunjukkan kita memerlukan satu sama lain. Dan untuk hidup , kita perlukan kebergantungan ini.
Perkataan kelapan adalah “ I trust you” – saya percaya awak tetapi “trust” lebih daripada perkataan “believe” itu sendiri. Ajaibnya lebih.

Perkataan kesembilan : “ I respect you ” dan perkataan terakhir : “ I love you” . Dua perkataan ini besar maksudnya. Kedua-dua ini diucap pada orang yang telah memberi impak besar pada kita.

Komen Ain Sabrina :

Buku motivasi ini ditulis oleh orang kuat ‘Amway’. Saya pinjam buku ini dari seorang doktor di saat saya aktif dalam ‘Amway’ . Buku ini kadang-kadang saya buat teman lebih-lebih dikala saya rasa ‘negative wave’ menghimpit saya. Ia mungkin tak berjaya sepenuhnya namun ia membantu. ^^

---
Ain Sabrina

0 comments: