Dec 28, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (47) ROOFTOP RANT

ROOFTOP RANT
Penulis : Hlovate
Halaman : 538
Harga : RM 21.00
Terbitan : Jemari Seni
Cetakan 1, 2, 3 & 4 - 2009


Secara ringkas :

Kisah bermula di menara Topaz… ‘The unwanted Trisy’ dan ‘Jaded the Jade’ bertemu dan berkongsi masalah mereka di atas menara itu. Mereka orang asing, tiada hubungan persaudaraan tetapi mereka saling memberi semangat dan lebih memahami antara satu sama lain lebih dari saudara sendiri. Di hadapan orang lain Trisy seorang gadis liar dan pendiam tapi bila dengan Jade, Trisy seolah-olah tak tahu istilah berhenti cakap tu apa?

“Betul la kau ni bising.”

“Sebab sebelum ni tak pernah ada orang nak dengar aku bercakap pun.”


Jade dengan konflik sebagai anak tengah dalam keluarganya dan Trisy yang kurang kasih sayang dan perhatian dari keluarga. Berbeza konflik tetapi berkongsi rasa. Disebabkan Trisy kecewa dengan keluarganya dia overdose sehingga nyaris-nyaris meragut nyawanya ketika itulah Jade yang menjadi penemannya. Trisy rasa dia tak boleh hidup tanpa Jade dan Jade pun rasa benda yang sama.

Tapi ayah dan mak Trisy dah buat keputusan. Trisy dihantar pulang ke kampung. Di sana ada datuk dan nenek yang boleh jaganya da nada Pak Su, ustaz versi rock yang akan memantaunya dan menjadi pengganti Jade walaupun tak sama macam Jade sepenuhnya. Tapi keputusan tu memang tepat, Trisy berubah menjadi lebih baik… lebih baik dari sebelumnya. Jade pula berusaha keras membuktikan kepada mak dan ayahnya kerjaya kartunis yang dia idamkan ada masa depan yang cerah juga dan dia berjaya lakukannya.

Mereka berjumpa semula selepas beberapa tahun. Walaupun sebelum berpisah mereka tidak pernah mengungkap kata-kata janji tapi mereka seolah-olah faham dengan hati masing-masing. Cinta tak perlu diungkapkan dengan kata-kata berbunga cukup dengan kata-kata yang bermakna untuk mengikat hati. Itu yang Jade ucapkan kepada Trisy.

“Aku nak jaga kau sebab aku sayang kau. Be my wonderwall?"


Komen saya :

Rooftop Rant adalah salah satu karya Hlovate yang paling saya suka! Selain naskah 5 Tahun 5 Bulan. Rooftop Rant bagi saya karya yang lebih serius sebab lebih menjerumus kepada realiti kehidupan dan bagaimana cara untuk selesaikannya. Bahasa yang digunakan Hlovate macam biasa dekat di hati. =)

Bak kata Hlovate ‘Live well or live hell you choose.’ Sangat setuju dengan quotes nie. Apa yang saya dapat bila baca Rooftop Rant nie, berat macam mana masalah kita, besar mana sekalipun kesalahan yang kita buat… ada cara nak selesaikannya dan yang penting jangan berputus asa dengan-Nya dan ingat yang Dia sentiasa ada untuk hamba-hambaNya. Dia tak akan bebankan hambaNya dengan dugaan yang kita tak mampu pikul. Tu yang pasti…

Setiap kali baca karya Hlovate mesti terkesan dalam hati nie untuk berubah. Seolah-olah watak dalam novel tu mempengaruhi saya untuk berubah! Berubah ke arah yang baik tu yang pasti. Sama juga kali nie, watak Trisy yang berubah 360 darjah dari gadis liar kepada muslimah sejati sedikit sebanyak buat saya terfikir kalau Trisy yang ada masalah lebih serius sampai pernah buat keputusan untuk bunuh diri boleh berubah kenapa tak orang biasa macam saya berubah jadi lebih baik? Persoalan di situ…

Watak ‘Jaded the Jade’ yang sangat cool dan tenang memang saya suka. Walaupun pada mulanya Jade selalu dibandingkan dengan abang dan adiknya disebabkan minat melukisnya tu yang nampak macam tak ada masa depan pada mulanya, akhirnya berjaya jugak jadi kartunis yang hebat dan popular! Di mana kemahuan di situ ada jalan bukan? Jade dah buktikan kalau kita sukakan sesuatu benda kita kena berusaha kuat untuk dapatkannya bukan duduk diam tak buat apa-apa.

Part yang berjaya buat saya senyum sampai ke telinga mestilah ending tu kan. =)

“Kau tau aku memang tak pernah good with words, kan?”

Lambat-lambat Trisy mengangguk menunggu Jade menyambung.

“Aku dah cakap dengan Pak Su, aku nak jaga kau.” Tenang Jade mengucapkan sepatah-sepatah.

Mug hampir jatuh melungsur dari tangan.

“Aku nak jaga kau sebab aku sayang kau. Be my wonderwall?"


Serius cakap cara Jade lamar Trisy buat saya rasa Jade the coolest guy ok. Hehe. Apa-apa pun Rooftop Rant memang the best!

XX Quotes : Sangat rugi siapa yang belum baca Rooftop Rant nie… siapa taka da lagi novel nie better beli. Sekali baca conform nak baca balik lagi. Pengisiannya sangat-sangat menarik, bak kata orang korea Daebakkk! Terbaik.

0 comments: