Dec 16, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (46) Sembang Kencang 2

Sembang Kencang 2
Fdaus Ahmad

ISBN: -
Penerbit: Dubook Press
Tarikh Terbit: Edisi Pertama Cetakan 2011
Halaman: 125
Harga: RM20

~ Rasaku… ~

Ini blook yang kedua selepas Catatan Nizam Sani yang aku kira paling menyengat. Kiranya yang memang ‘masuk’ dengan jiwaku. Ditambah pula dengan gaya dan teknik penceritaan yang mudah dan senang untuk dihadam.

Aku tak pernah membaca edisi pertamanya: Sembang Kencang 1. Jadi tiada apa yang boleh dibandingkan dengan edisi pertamanya, malah setelah menghabiskan SK2, aku sudah meletakkan batu aras untuk blook yang seterusnya. Makanya, blook seterusnya haruslah lebih baik daripada SK2 atau pun sekurang-kurangnya menyamai standard yang telah aku tetapkan. Cewahh :P

Dalam SK2, kisahnya seputar cerita hidup penulis. Dibantu dengan watak Cikgu Kuala Kubu dan si keletah Fateem. Hampir nak pecah perut aku ketawa bila mengenangkan si penulis melayan karenah anak bininya. Mungkin ianya catatan jujur oleh penulis dan hasilnya ia lebih dekat di hati. Oh, ya! Penulis menggunakan kata nama ‘gua’, jadi ‘lu orang’ kena lah biasakan diri dengan gaya bahasa ni :)

Jujurnya apa yang paling aku suka dengan SK2 adalah penulis tidak mengabaikan aspek ejaan. Mana-mana perkataan yang harus dihitamkan atau diitalickan, dilakukan dengan baik. Itu semua menyebabkan aku bertambah selesa kerana terasa membaca buku bukan lagi catatan para bloggers.

Ps: Terima kasih la Ajib kerana syorkan buku ni hehe2

Happy reading (^-<)
Airina

0 comments: