Dec 21, 2011

R: Cabaran 50 Buku (86) aku dia & .com


aku dia & .com
Penulis: Daisy Zahra
Terbitan Kaki Novel enterprise
RM21.00
sabah/sarawak: RM24.00
590 muka surat
9789675067808


"Kalau dah suka, katakan saja!"


Karya yang santai, ringan dan tidak memberatkan kepala untuk mengikuti kisahnya. Amat sesuai bagi yang nak melarikan diri dari kisah drama heavy dan konflik. Tema cinta online yang dibawakan mungkin kedengaran tipikal kerana semakin ramai penulis membawa kisah begini. Tapi Daisy Zahra ada ending terbaik untuk watak Lida untuk memilih insan terbaik buatnya :)


cover belakang dan depan t-shirt tu membuatkan novel ini kelihatan berlainan. eye-catchy :)


Lida & Fazura bersahabat baik dan merupakan teman sebilik. Lida sering berhubung secara online dengan 'Takuya' yang juga merupakan pelajar di UiTM Kedah. Mereka di kampus yang sama tetapi Lida tidak pernah mendedahkan cerita sebenar kepada Takuya. suatu hari, ketika berada di cafe dia terdengar nama 'takuya' dilaungkan. Maka dapatlah dia melihat wajah 'Takuya' yang menyahut panggilan makcik cafe tu. Mamat tu namanya Rizal. Setelah berpeluang berkenal-kenalan, Rizal kelihatan lebih tertarik kepada Fazura. Lida tidak terkilan kerana dia bukannya ada apa-apa dengan Takuya. Rizal yang sering ditemani Hakimi turut membuatkan mereka semua saling mengenali. Hakimi banyak memberi perhatian kepada Lida membuatkan dia tak senang duduk.


Lida mula rasa tak sedap hati apabila 'Takuya' masih lagi menghulurkan salam kasih kepadanya walaupun Rizal sebenarnya sudah steady dgn Fazura.

Yutaka hanyalah watak tempelan untuk menimbulkan tanda-tanda soalan di kepala pembaca.


Hakimi yang sering mengiringi Rizal akhirnya mencuri perhatian Lida tapi entah kenapa tiba-tiba Hakimi mula menjauhkan diri. Lida kecewa kerana ketika rindu Lida terhadap hakimi sudah semakin menggunung. Hati Lida makin terluka apabila Hakimi mula mendampingi Syif, budak junior tak sedo diri, yang sejak awal perkenalan lagi sudah mula mencari sengketa dengan Lida. Aku suka la cara senior yang tegur kekurang ajaran Syifa masa dalam kedai tu. Mulutnya yg tak terkawal dan suka menuduh orang tak tentu pasal tu memang buat aku rasa geram.


Ketika berjauh hati dengan Hakimi, Lida cuba mengalih perhatian terhadap Luqman. Luqman ni dah lama cuba menjejak Lida setelah satu peristiwa menimpa mereka berdua satu masa dahulu. Bagi Lida itu hanya memori yang telah ditinggalkan tetapi bagi Luqman, itu adalah memori yang mahu dikejarnya sampai dapat. Terbaek lah Luqman ni!


Kalau nak banding antara Hakimi dan Luqman, Hakimi ni jenis cepat berprasangka. Dia suka buat kesimpulan sendiri tanpa bertanya walaupun pada awal cerita watak Hakimi kelihatan sangat gentleman dan manis. Luqman pulak, dia ni bukan jenis yang melulu. Dia lebih matang dan sabar. :)


Jadi siapa sebenarnya Takuya kalau bukan Rizal?


sure fine whatever
rinn


meRinnTis blurb/sinopsis belakang buku:


Kerana minat berchatting, Angelberry yang menuntut di UiTM Sungai Petani berkenalan degan lelaki yg menggunakan nickname Takuya. Masing-masing saling berhubung melalui e-mel sehinggalah pada suatu hari, Angelberry mendapat tahu Takuya sedang menjalinkan hubungan dengan Fazura, iaitu kawan baiknya sendiri.


Angelberry reda menerima keadaan tersebut tetapi yang membuatkan dia tidak berpuas hati, kenapa Takuya kacau dia lagi? Nak ambil berat? Takkan dua2 pun Si Takuya nak rembat? Malas untuk melayan, muncul pula An-nur dan Yutaka di alam maya yang mencuri perhatian Angelberry.


Dan di UiTM, kehadiran Luqman bagaikan penawar di saat Mohamad Hakimi mula berpaling kepada yg lain.


Yutaka... siapa pula lelaki itu? Di antara Luqman dan Mohamad Hakimi, siapa yang berjaya menawan hati keras milik Angelberry? Itulah... kalau dah suka katakan saja!

0 comments: