Dec 31, 2011

Aimie:Cabaran 50 Buku: (87) Jauh Dari Cinta


Penulis: Adah Hamidah
Penerbit: KaryaSeni Enterprise
ISBN 978-967-0246-06-2
Harga: RM21.00 / RM24.00
M/S: 636
Cetakan 2 – Oktober 2011

Semakin jauh aku berlari, semakin cinta itu menjauh pergi.
Lantas tidak lagi kumengejar, kerana aku hanya bahagia apabila kuberhenti…


Kak Chik menukil:

Perhubungan yang pernah terjalin, diputuskan oleh Nysa Sakinah apabila secara mentah-mentah cintanya ditolak Aqil. Dia menjauh kerana tidak mahu lelaki itu serba salah dan juga tidak mahu terus menyimpan harapan. Aqil sudah memilih Lily, kekasih yang sangat disayangi dan dicintai. Padanya Nysa dianggap sebagai adik semata-mata.

Setelah dia sudah menimbus wajah dan nama itu di sudut hati yang paling dalam, dia terkesima apabila jodoh yang dicarikan oleh ayahnya, lelaki yang pernah menolaknya dulu. Tetapi kini kenapa lelaki itu yang bersungguh untuk mengikat mereka berdua? Ke mana menghilangnya kekasih hati sedangkan khabar yang diterima Aqil sudah berkahwin dengan Lily? Namun Nysa tidak pernah punya kekuatan dan kesempatan untuk mencari jawapan apatah lagi dengan sikap ayahnya yang terlalu tegas dan mempercayai Aqil melebihi diri sebagai anak. Kerana rasa cinta yang masih ada, Nysa menyimpan impian untuk membina mahligai bersama Aqil tetapi sekali lagi dia terluka kerana Aqil menangguhkan perkahwinan saat segala persiapan sudah tersedia. Bukan sebulan dua tetapi sudah dua tahun Nysa diikat dan Nysa makin tertekan dengan sikap Aqil yang endah tak endah. Padanya untuk apa hubungan itu jika Aqil masih menanti Lily, si buah hatinya.

Nysa bingung dengan sikap Aqil yang sukar ditelah. Perkahwinan yang diteruskan tanpa kerelaan mereka telah menjerat Nysa dalam rumahtangga yang menyakitkan. Nysa nekad akan menghadiahkan kebahagiaan buat Aqil dengan mencari Lily kerana dia tahu bahagia Aqil hanya ada pada Lily. Hanya satu cara untuk dia perlu terus menjadi adik kepada lelaki itu untuk terus melihat senyuman mekar di bibir Aqil.

Memang Nysa berkorban rasa cinta dan bahagianya untuk memberi kebahagiaan kepada Aqil sehingga dia terlalu taksub dengan tujuannya. Dia sanggup berlakon sakit demi untuk menjauhkan diri daripada Aqil tapi Aqil makin dekat dengannya. Nysa bertekad untuk menghadiah Lily buat Aqil sehingga sanggup menyediakan segala perkahwinan buat Aqil dan Lily.

Hehehe…satu lagi karya berkisar kahwin paksa tapi rasa bukan kahwin paksa kot kerana Aqil memang tak dipaksa rasanya untuk berkahwing dengan Nysa. Cuma karya ini jadi panjang berjela-jela kerana Aqil tidak pernah mahu meluahkan rasa cinta yang sudah terpahat kukuh buat Nysa. Jadi Nysa masih percaya rasa cinta Aqil tetap buat Lily.

Watak Aqil terlalu dirahsiakan sehingga kita sukar menelah rasa hatinya dan sedikit coretan diari masih tidak mampu untuk merungkai persoalan itu.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-

(^__^)

0 comments: