Dec 28, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (34) : Amalan 24 Jam Dalam Kehidupan Rasulullah s.a.w


Tajuk Buku : Amalan 24 Jam Dalam Kehidupan Rasulullah s.a.w
Penulis : zulkarnain Dollah
Terbitan : PTS Islamika Sdn. Bhd.
Muka Surat : 87

Ulasan

Buku yang diterbitkan oleh PTS Islamika ini perlu dibaca oleh semua orang terutamanya seorang yang beragama Islam sebagai tanda cinta kepada Nabi Muhammad s.a.w. Buku ini member pengetahuan kepada pembaca tentang sunnah-sunnah dan amalan-amalan yang sering dilakukan oleh Rasulullah s.a.w dalam kehidupan seharian baginda. Segala sunnah yang dikemukan oleh penulis disertakan sumber ambilannya agar pembaca percaya dan tidak ragu-ragu dengan ilmu yang dikaji dan dikongsi dengan pembaca.

Segala sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w perlulah dicontohi dan diikuti kerana setiap sunnah mempunyai kejayaan. Sesiapa yang mencontohi kehidupan Rasulullah s.a.w maka dia akan berjaya. Begitulah harapan penulis agar pembaca dapat ilmu dan pengetahuan tentang sunnah-sunnah Rasulullah s.a.w dan cuba mengamalkan dalam kehidupan seharian agar sunnah Rasulullah s.a.w sentiasa hidup dalam jiwa dan kehidupan ummatnya. Penulis juga menyelitkan serba sedikit kelebihan-keliban amalan sunnah Rasulullah s.a.w agar pembaca lebih bersemangat untuk mengikuti cara kehidupan Rasulullah s.a.w.

Sebagai tanda seorang umat yang mencintai Rasulnya hendaklah dia mengikuti dan mencontohi kehidupan Rasulnya seberapa banyak yang boleh agar sifat cintakan Rasul itu dapat meresap ke dalam jiwa dan dirasai hakikat sebenar mencintai Rasul. Sekurang-kurangnya keazaman ingin mengikuti dan mencontohi sunnah-sunnah yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w ke dalam kehidupan seharian kita perlulah ada.

Penulis juga berharap dengan adanya buku ini, masyarakat Islam lebih mengenali dan mendekati Rasulullah s.a.w yang sebenar berdasarkan amalan-amalan dan ciri-ciri fizikal yang diselitkan dalam buku ini. Selain itu, penulis juga menyelitkan beberapa mukjizat yang Allah s.w.t berikan kepada Rasulullah s.a.w.

Bacalah buku ini agar lebih mengenali dan mendekati Rasulullah s.a.w dan menyemai rasa cinta kepada baginda, sebagaimana baginda mencintai ummatnya sehingga ke akhir hayatnya, baginda sentiasa memikirkan ummatnya.


Kulit Belakang Buku

Mengenalinya membuatkan orang lain jatuh hati padanya. Melakukan sunnahnya menyenangkan hati orang yang mengamalkannya. Perbuatan orang yang mengamalnya menyejuk mata orang yang memandang. Biarpun sudah beribu tahun beliau meninggal dunia, amalannya tetap menjadi ikutan seolah-olah dirinya masih hidup di kalangan umat Nabi Muhammad

Setiap orang Islam ingin melakukan sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.w. Para sahabat berlumba-lumba mencontohi apa yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W sekalipun perkara itu kecil.

Buku ini menghimpunkan amalan Rasulullah sepanjang hari bermula dari bangun tidur hingga kembali tidur pada waktu malam. Selain itu, ia dilengkapi dengan amalan pada hari-hari dan waktu-waktu tertentu. Ia memudahkan pembaca bagi merujuk segala amalan Rasulullah S.A.W dalam masa 24 jam. Turut dilampirkan cirri-ciri fizikal dan mukjizat Rasulullah bagi menambahkan rasa cinta kepada beliau.

Zulkarnain bin Dollah adalah seorang pendidik di negeri Pahang. Beliau mendapat pendidikan peringkat Ijazah di Universiti Malaya, Kuala Lumpur sehingga memperoleh Ijazah Sarjana Muda Ususluddin pada tahun 1999. Beliau juga berjaya memperoleh Diploma Pendidikan Universiti Malaya pada tahun 2001.

---
Nur Amalina

2 comments:

Fana Gorgee said...

best buku ni...bleh la cube amalkan skit2

SYAMRIN CHELLENG said...

salam..nak tnya, kat mna blh dapat buku ni??