Dec 31, 2011

Ain: Cabaran 50 Buku : (49)Kebun Mimpi


Tajuk buku : Kebun Mimpi
Penulis : Noor Suraya , Syud & Rynsa
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 536 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Tiga ceritera dalam sebuah Kebun Mimpi

Ceritera I : Kebun Mimpi

Kisah ini adalah kisah sambungan Keranamu Ain. Sambungan kisah Ain & Adam. Kisah cinta selepas perkahwinan ternyata lebih indah. Cinta yang sekadar bayang-bayang tampak lebih jelas lepas hubungan perkahwinan. Tenyata cinta pertama mereka masih mekar. Namun itu masih tidak cukup buat Ain , apabila Datin Nik Nora tidak pernah menerima sepenuhnya Ain sebagai menantunya . Sedih apabila usahanya berkali-kali masih tiada tanda menjadi. Selain itu , juga ada kisah Nik Durrah , dari luar nampak bahagia namun sebenarnya sengsara hingga dia mengambil langkah menjauhkan diri. Juga ada kisah Kamal , Fattah & Seera dari novel Biru Ungu Cinta , juga kisah Khalida , Zainur & Aqmar dari novel Nyanyian Tanjung Sepi.


Ceritera II : Tas Merah Jambu

Kisah muda remaja , kisah pelajar universiti yang saling memendam perasaan. Nisa seakan terkena panahan cinta tatkala melihat Adif sewaktu orientasi universiti. Sejak itu , Nisa jadi perindu yang setia namun selain kawan-kawan rapat , tiada siapa yang mengetahui rahsia hatinya lebih-lebih lagi Adif. Geram dengan cara Nisa , kawan-kawan Nisa , Nini & Lin mengambil langkah menghantar kad kepada Adif. Adif buat sikap endah tidak endah dengan pemberian kad itu pada awalnya sedangkan kawan-kawannya , Aiman , Fahim & Zaki sibuk menyiasatkan siapa pemilik kad @ Tas merah jambu itu. Di saat rahsia sudah pecah , ada watak ketiga , Zafran muncul sehinggakan Nisa keliru dan Adif pula salah faham.


Ceritera III : Albatros : Antara langit dan bumi.

Ada 2 kisah digarap dalam kisah Albatros. Ada kisah Izzah dan Ehsan , juga ada kisah Taqi dan Adriena. Kisahnya berkait kerana Taqi adalah junior universiti Izzah. Kisah Izzah dan Ehsan , kisah mereka terberhenti seketika untuk memberi laluan kepada cita-cita. Cita-cita mereka tinggi dan mereka seakan memahami impian masing-masing. Di saat Ehsan jauh , ada yang datang , Asri sepupu kepada Taqi. Jawapan Izzah hanya Izzah yang tahu. Kisah Taqi dan Adriena , pertemuan mereka adalah hanya berdasarkan projek university , namun tanpa sedar ada rasa buat Taqi pada Adriena. Namun perjalanan itu nyata tidak mudah kerana ada insan yang lebih awal datang pada adriena, Rasydan namanya. Dan Rasydan tenyata pencabar yang bukan calang-calang orangnya. Namun , ternyata jawapan hati Adriena hanya Adriena yang tahu.


Komen Ain Sabrina :

Novel Kebun Mimpi ini saya pinjam dari perpustakaan universiti. Selesai sahaja ‘exam’ semalam , saya cepat-cepat pinjam 2 buku fiksyen ( ikut hati nak pinjam 3 buku fiksyen tetapi tak boleh ), bersemangat nak habiskan azam 50 buku. ^^

Novel ini menjadi pilihan setelah memilih beberapa buku di ‘library’ . Kisah sambungan Keranamu Ain ternyata mengoda saya untuk terus membaca di ‘library’ sebelum saya akhirnya berkeputusan untuk meminjam buku ini. Ye , mungkin kerana watak utamanya bernama Ain dan mungkin juga kerana saya ingin sekali mengetahui kisah kesinambungan cinta pertama mereka berdua.

Ternyata tidak mengecewakan !! Puas hati betul walaupun pengakhirannya masih dalam kesedihan dan tanda tanya. Kisah Adam dan Ain , seakan menunjukkan kisah cinta pertama yang berjaya. Dan saya Ain Sabrina yang agak konservatif seperti mana watak Ain Najwa dalam kisah ini (>_<) seakan menyetujui dan mengangguk sahaja setiap kali membaca baris kata dalam novel ini. Saya memang sentiasa sukakan kisah cinta yang setia dan konservatif , tidak perlu romantik berlebihan. Dan dengan itu , saya sebagai pembaca sudah berpuas hati ^^

Kisah kedua , ternyata rasa lebih ‘muda’ jika dibandingkan dengan kisah Kebun Mimpi. Kisah pelajar universiti , ada rasa bermusim namun tiada keberanian untuk meluahkan. Kisah ini kisah normal , kisah yang selalu kita dengar namun ada kelainan yang Syud garap dalam kisah ini. Ada kisah Kad menjadi perantara , juga ada kisah kawan-kawan Adif yang berlagak detektif membuatkan saya tersenyum sendiri tatkala membacanya. Juga ada kisah Adif dan Nisa yang buat saya senyum sampai ke telinga (^_^). Mereka berdua pemalu yang amat dan juga pendiam. Siapa dulu yang memulakan langkah? Ternyata kawan-kawan yang banyak jadi pengerak. Terima kasih pada mereka ^^. Di saat hujung kisah ini , penantian jawapan dan luahan masing-masing , saya sebagai pembaca turut sama-sama berdebar. Haha ok lawak. ^^

Kisah ketiga , ternyata agak berat jika dibandingkan dengan kisah pertama dan kedua. Ada dihuraikan serba sedikit tentang ilmu fauna atau dalam erti kata mudah , ilmu haiwan. Ternyata banyak kajian Kak Rynsa buat untuk menjayakan kisah dan untuk itu usaha Kak Rynsa dipuji. Kisah Albatros buat saya teruja , ingin sekali melihat albatros. Juga kisah lesen selam, terjun dan kapal terbang membuatkan saya juga teringin juga ada pengalaman begitu. Kisah ini patut dipuji, kerana terlalu banyak ilmu baru boleh didapat kerana Kak Rynsa ternyata membawa kita ke demensi lain. Kisah cintanya tidak diangkat terlalu tinggi , banyak kisah cita-cita dan impian digarap lebih. Lastly , tahniah kak Rynsa , juga tahniah pada Kak Suraya & Syud.

---
Ain Sabrina

0 comments: