Dec 31, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (41) : Kisah Orang-orang Yang Ditolong Allah

Tajuk Buku : Kisah Orang-orang Yang Ditolong Allah
Penulis : Mahdi Shahib Hunar
Terbitan : Al-Hidayah
Muka Surat : 179


Ulasan

Buku terbitan Al-Hidayah ini memuatkan banyak kisah-kisah orang-orang yang ditolong Allah dalam kehidupan mereka. Kisah-kisah ini dapat memberikan pengajaran dan peringatan kepada pembaca bahawa Allah adalah Penolong yang paling hebat dan pertolongan yang diberikan sangat luar biasa. Kisah-kisah yang pendek yang di muatkan dalam buku ini memudahkan pembaca untuk memahami dan pembaca tidak akan merasa jemu kerana kisah-kisah dalam buku ini berbeza-beza dan pertolongan yang mereka perolehi juga berbeza dan ajaib.

Mahdi Shahib Hunar ingin menamamkan sifat bersangka baik kepada Allah dalam diri pembaca kerana Allah Maha Pengasih dan Penyayang tidak memilih kasih dalam membantu hambaNya samaada hambanya baik, jahat, tua, muda, miskin, kaya dan lain-lain. Selagi hambanya meminta pertolongan dariNya, pasti Allah akan membantu. Jika merasa diri banyak lalai dari perintahNya, bertaubatlah kerana Allah suka orang yang bertaubat. Jangan terus menerus dalam melakukan dosa dan beranggapan bahawa Allah tidak akan mengampunkan dosa yang telah banyak menggunung tetapi yakin dan percayalah bahawa Allah Maha Pengampun. Pengampunan Allah lebih besar daripada dosa-dosa manusia yang menggunung itu.

Bacalah buku ini, anda pasti akan terasa bahawa kasih sayang Allah terhadap hambaNya sangat besar dan anda juga akan terasa bahawa Maha Berkuasanya Tuhan Sekalian Alam ini membantu manusia dengan bantuan yang ajaib, kadangkala ia bantuan itu merupakan bantuan luar biasa yang tidak tercapai oleh akal tetapi itulah Kuasa Allah. Allah Maha Berkuasa!


Kisah Pilihan

Suatu hari seorang perempuan mendukung bayiinya yang masih mentusu. Dia berjalan melintasi jambatan sebuah sungai. Tiba-tiba, dia terjatuh kerana berdesakan dengan orang-orang yang melewati jambatan. Bayinya terlempar ke sungai.

Dia menjerit, “Wahai muslimin, tolong saya”.

Bayi kecil itu dibawa arus sungai. Si ibu cuba mengejar si bayi sambil meminta tolong. Si bayi hanyut sampai ke tempat penuh batu yang berbahaya.

Kemudian, air sungai berputar di tempat berbatu itu.

Si ibu merasa sudah tidak dapat menolong anaknya. Dia berfikir bayinya tidak akan selamat.

Serentak dia mengangkat kepalanya kea rah langit seraya menyucapkan, “Tuhan!!”

Ajaibnya, seruan dengan satu kata itu langsung membuatkan aliran sungai berhenti. Si ibu cepat mengambil anaknya dan mengucap syukur kepada Allah.


Kulit Belakang Buku

Mungkin kita seringkali berfikian bahawa seseorang yang telah bergelimang dosa dan hanyut dalam lamunan, tidak akan diampuni lagi oleh Allah, meskipun setelah bertaubat dan mengharapkan rahmat-Nya, dengan cara berfikir seperti ini, kita malah kian terperosok ke dalam lumpur dosa. Sebaliknya, Allah pasti akan dengtan mudah menolong, memaafkan dan mengampuni hamba-Nya jika benar-benar bertaubat.

Banyak kisah yang sebenarnya dapat menggugah kita untuk segera insaf dan menyedari segala kesalahan yang selama ini dilakukan. Malah tidak ketinggalan al-Quran sendiri banyak memuatkan kisah-kisah iktibar dan pengajaran kepada kita.

Buku ini banyak memuatkan kisah-kisah orang-orang yang ditolong Allah untuk dijadikan sebagai pengajaran dalam kehidupan seharian kita, sebagai umat Islam. Kisah-kisah dalam buku ini menggambarkan betapa sayangnya Allah kepada segenap hamba-Nya.

---
Nur Amalina

0 comments: